15.12.2018
05.12.2018 aktualizacja 05.12.2018

Terapie przeciwnowotworowe mogą wpływać na funkcje poznawcze przyspieszając starzenie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Przyspieszone starzenie - uboczny skutek terapii przeciwnowotworowych - wydaje się mieć związek z pogorszeniem sprawności umysłowej pacjentów onkologicznych - informuje pismo „Cancer”.

Aby walczyć z nowotworem, trzeba pozbyć się patologicznie zmienionych komórek. Jednak chemio- czy radioterapia szkodzą również zdrowym tkankom i całemu organizmowi, co może prowadzić do przyspieszonego starzenia.

Aby sprawdzić, czy wskaźniki starzenia biologicznego mają związek z funkcjami poznawczymi kobiet leczonych z powodu raka piersi, prof. Judith E. Carroll z UCLA Cousins Center for Psychoneuroimmunology i jej koledzy badali grupę 94 kobiet, które były leczone z powodu raka piersi od trzech do sześciu lat wcześniej.

Do wskaźników starzenia biologicznego należą podwyższone poziomy uszkodzenia DNA, zmniejszona aktywność enzymatyczna telomerazy oraz zmniejszona długość telomerów w niektórych komórkach krwi (telomeraza to enzym, który jest ważny dla zachowania długości telomerów, powtarzalnych sekwencji DNA na końcach chromosomów, które pomagają w utrzymaniu zdrowia komórek i służą jako marker ich wieku).

Naukowcy odkryli, że kobiety, które były uprzednio leczone z powodu raka piersi, miały zarówno więcej uszkodzeń DNA, jak i niższą aktywność telomerazy i osiągały gorsze wyniki w testach funkcji wykonawczych. Niższa aktywność telomerazy była ponadto związana z pogorszeniem uwagi i mniejszą szybkością motoryczną. Natomiast długość telomerów nie była powiązana z funkcjami poznawczymi.

Jak zaznacza prof. Carrol, wyniki jej badań dostarczają informacji dotyczących możliwych skutków leczenia nowotworów, dzięki czemu możliwe będą prace nad sposobami ograniczenia tych niekorzystnych zjawisk.(PAP)