19.04.2024
05.12.2018 aktualizacja 05.12.2018

Astronomowie z prehistorycznych jaskiń

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Niektóre prehistoryczne malowidłach naskalne, na których przedstawione są podobizny zwierząt, mogą w rzeczywistości reprezentować konstelacje – sugerują naukowcy na łamach pisma „Athens Journal of History”.

Już 40 tys. lat temu ludzie mieli posiadać wiedzę astronomiczną, której świadectwem są freski naskalne – uważają naukowcy z University of Edinburgh (W. Brytania). Zdaniem badaczy, podobizny zwierząt mogą tak naprawdę być symbolami reprezentującymi konstelacje gwiazd na niebie, daty i takie zdarzenia, jak pojawienie się komety.

Zespół analizował freski naskalne ze stanowisk w Turcji, Hiszpanii, Francji i Niemczech. Na badanych stanowiskach zaobserwowano tę samą metodę prowadzenia datowania, która pozwalała na zachowanie ciągłości czasowej sięgającej 250 lat.

Zdaniem naukowców prehistoryczni ludzie mieli świadomość pozornego przesuwania się na niebie pozycji gwiazd wskutek tzw. ruchu precesyjnego ziemskiej osi. Dotąd odkrycie to przypisywano starożytnym Grekom.

Zespół badał również, analizowane już wcześniej, nacięcia na kamieniach w grocie Gobekli Tepe w Turcji. Interpretuje się je jako zapis uderzenia komety, do którego doszło ok. 11 tys. lat p.n.e., wskutek czego rozpoczęło się małe zlodowacenie, zwane młodszym dryasem.

Z kolei w jaskini Lascaux we Francji, w słynnym przedstawieniu rannego bizona i leżącego człowieka o twarzy w kształcie ptasiego dzioba, naukowcy dostrzegają zapis innego uderzenia komety, sprzed 15 tys. 200 lat p.n.e.

Ta relatywnie zaawansowana wiedza astronomiczna naszych odległych przodków była im pomocna na przykład w nawigacji na otwartym morzu.

Więcej: https://www.ed.ac.uk/news/2018/cave-paintings-reveal-use-of-complex-astronomy