26.06.2019
PL EN
11.12.2018 aktualizacja 11.12.2018

Do 2022 r. Politechnika Krakowska zrealizuje 10 projektów o wartości 10 mln zł

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Do 2022 r. Politechnika Krakowska (PK) zrealizuje 10 projektów edukacyjnych o wartości 10 mln zł. Z zajęć, warsztatów i gier popularyzujących nauki techniczne i ścisłe skorzysta 7,5 tys. przedszkolaków, uczniów, nauczycieli i rodziców.

10 autorskich projektów Politechnika Krakowska dzięki funduszom pozyskanym z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursów „Trzecia Misja Uczelni”.

Beneficjentami będą dzieci i młodzież, kadra nauczycielska i opiekunowie z Małopolski, ale i z Podkarpacia. Jeden z projektów - „Jestem ZA wiedzą” – przeznaczony jest dla osób z zespołem Aspergera i zaburzeniami autystycznymi.

Pozostałe projekty to: „Młodzi architekci”, „Planeta Kreatywnych”, „Akademia Mistrzów Techniki”, „3-maj z fizyką”, „Kalejdoskop matematyczny”, „Laboratorium Małego Inżyniera”, „Inspiracje naukowe”, „Młody Inżynier Odkrywca - Szkolna Akademia Techniki”, „Poznajemy Zawód Inżyniera”.

„Przygotowaliśmy setki pomysłowych warsztatów, pokazów, szkoleń, konkursów, prowadzonych przez naszych najlepszych wykładowców w laboratoriach, salach projektowych i wykładowych Politechniki. Mamy nadzieję, że w ten sposób pomożemy odkrywać talenty i wspierać ich rozwój” – powiedział rektor Politechniki Krakowskiej prof. Jan Kazior.

W ramach programów dydaktycznych dzieci i młodzież będą m.in. prowadzić eksperymenty fizyczne i chemiczne w laboratoriach uczelni, projektować domy i osiedla, budować i programować roboty i drony, poznawać konstrukcje w tunelu aerodynamicznym, poznawać tajniki bezpiecznego transportu miejskiego w symulatorze tramwaju.

Do dorosłych skierowany jest m.in. projekt „Kalejdoskop matematyczny”, realizowany w Dobczycach i Michałowicach (Małopolskie). Projekt przeznaczony jest dla ponad 1,2 tys. osób (oprócz dorosłych także dzieci wezmą w nim udział). Jego twórcy inspirowali się pomysłem "Family fridays" nowojorskiego Muzeum Matematyki - w ramach tego przedsięwzięcia nowojorskie Muzeum w każdy piątek dla całych rodzin organizuje zabawy z matematyką.

Największa z politechnicznych inicjatyw, „Laboratorium Małego Inżyniera”, przeznaczona jest dla 2,4 tys. osób z 21 szkół i przedszkoli z Krakowa i Luborzycy (Małopolskie). Zajęcia w ramach trzech modułów – inżynierskiego, bezpieczeństwa ruchu i programowania oraz modułu transportowego i inżynierii wiatrowej – przygotowano korzystając z doświadczeń pilotażu przeprowadzonego na PK z grupą przedszkolaków w maju tego roku.

Wśród 10 projektów jest „Jestem ZA wiedzą” dla osób z zespołem Aspergera (ZA) i autystycznych. Koordynatorka tego projektu Agnieszka Łapczuk-Krygier wskazała, że młodzież i dorośli z zespołem Aspergera to osoby często o ponadprzeciętnym ilorazie inteligencji, ale bywają postrzegani jako „źle wychowani +dziwacy+” i mają utrudniony dostęp do zajęć edukacyjnych.

„Naszym celem jest umożliwienie osobom z zespołem Aspergera uczestniczenia w zajęciach na poziomie uniwersyteckim. Dzięki temu będą mogli poznać swoje możliwości i zainteresowania, a to – mamy nadzieję - przyczyni się do znalezienia przez nich własnej ścieżki rozwoju, przystosowania do wymagań rynku pracy czy pogłębienia zainteresowań” – powiedziała.

Uczestnicy „Jestem ZA wiedzą” wezmą udział m.in. w wycieczkach edukacyjnych (odwiedzą m.in. Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, Experyment w Gdyni, Zamek Krzyżacki w Malborku), będą też uczestniczyć w zajęciach sportowych oraz terapii z udziałem zwierząt (dogoterapia, felinoterapia).

Politechnika Krakowska rozpoczęła już realizację trzech projektów, kolejnych siedem wystartuje w na początku 2019 r.

PAP - Nauka w Polsce, Beata Kołodziej

bko/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2019