29.03.2024
18.12.2018 aktualizacja 18.12.2018

Wolniejsze fale mózgowe mogą być wczesnymi oznakami demencji

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Jednym z wczesnych sygnałów rozwoju demencji może być spowolnienie fal mózgowych w obszarach odpowiedzialnych za pamięć i planowanie - informują kanadyjscy naukowcy na łamach pisma "Human Brain Mapping".

Badacze z Uniwersytetu w Toronto oraz szpitala Baycrest Health Sciences analizowali elektryczną aktywność mózgów 64 osób w czasie odpoczynku, a także porównywali obrazy mózgów w celu oceny ubytku komórek nerwowych. Uczestnicy przeszli również szereg testów sprawdzających ich funkcje poznawcze.

U osób z potencjalnym wczesnym stadium rozwoju choroby Alzheimera (łagodne zaburzenia poznawcze) oraz afazją pierwotną postępującą (zaburzona płynność mowy) zaobserwowano spowolnienie fal mózgowych oraz niewielkie oznaki uszkodzeń w obszarach odpowiedzialnych za pamięć i planowanie. Osoby te miały łagodne problemy z pamięcią i rozwiązywaniem problemów.

"Dzięki zbadaniu aktywności elektrycznej mózgu udało nam się ustalić, że spowolnienie fal mózgowych występuje w konkretnych obszarach, w których nie doszło jeszcze do utraty komórek nerwowych, jednak zostały dotknięte chorobą. Oznacza to, że te obszary mózgu mogą zareagować na leczenie" - mówi współautor badań dr Jed Meltzer.

"Nasze wyniki wskazują na potencjalny biomarker, który wskazuje, kiedy komórki nerwowe zaczynają zachowywać się nieprawidłowo i otwiera drogę do wdrożenia odpowiednich metod leczenia na wcześniejszych etapach rozwoju chorób neurodegeneracyjnych" - dodaje badacz.(PAP)