20.04.2024
02.01.2019 aktualizacja 02.01.2019

Zbyt duża ilość dwutlenku węgla szkodzi drzewom

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Drzewa, tak jak ludzie, potrzebują zbilansowanej diety. Dla drzew jednym z jej elementów jest dwutlenek węgla. Jeśli jest go za dużo, działa na drzewa podobnie jak fast food na człowieka - informują naukowcy na łamach „Nature Ecology and Evolution”.

Zbyt duża ilość dwutlenku węgla, która obecnie znajduje się w atmosferze, szkodzi ekosystemom leśnym na całej Ziemi – dowodzą naukowcy z 40 ośrodków badawczych z całego świata.

Obecną sytuację lasów można porównać do fast foodowej diety. Drzewa chłoną zbyt dużo dwutlenku węgla, przez co rosną szybciej, ale w rezultacie zubażają glebę, gdyż muszą pobierać z niej więcej azotu. Drzewa jednak nie nadążają. Już teraz widać, że równowaga została zachwiana i że poziom izotopów azotu w liściach spada.

Kolejnym kluczowym czynnikiem w procesie wyjaławiania gleby z azotu może być wydłużony okres wegetacji, który jest wynikiem ocieplenia klimatu.

Stopniowy spadek izotopów azotu w liściach drzew w skali całego globu wykazano na podstawie długoletnich badań. Wyniki oparto na 43 tys. próbek, pobieranych przez 37 lat.

Okazać się może, że w rezultacie tego procesu poziom azotu w glebie będzie tak niski, że osiągnięty zostanie punkt krytyczny. Wówczas wpłynie to negatywnie na wegetację drzew, a to z kolei na możliwość pobierania przez nie dwutlenku węgla z atmosfery.

https://www.nature.com/articles/s41559-018-0694-0 (PAP)