25.04.2024
11.01.2019 aktualizacja 11.01.2019

Dynamika tłumów przypomina model mechaniki płynów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Duże zbiorowiska ludzkie podlegają zasadom teorii hydrodynamicznej opisującej zachowanie płynów – wykazali francuscy naukowcy z Laboratoire de physique de l`ENS de Lyon. Wyniki ich badania publikuje czasopismo „Science”.

Specjaliści analizowali zbiorowe ruchy tysięcy uczestników maratonu w Chicago (USA) zbierających się przed linią startową. Ustalili, że maratończycy poruszają się w sposób dający się matematycznie przewidzieć. Dynamika tłumów przypomina model mechaniki płynów i może być opisana za pomocą równań teorii hydrodynamicznej.

Badacze obserwowali zmiany gęstości i szybkości tłumu związane z przesuwaniem się ludzi w kierunku bloków startowych. Gdy pojedyncze grupki rozpoczynały bieg, przez resztę uczestników imprezy przechodziła fala – maratończycy, począwszy od czoła wyścigu, przemieszczali się, a następnie zatrzymywali. Poszczególne fale przechodziły przez tłum ze stałą prędkością.

Identycznie zachowywali się uczestnicy innych tego typu imprez – w Paryżu i Atlancie.

Wyniki badania mogą pomóc w lepszym kierowaniu tłumem, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, np. gdy wśród ludzi wybucha panika.

Dotychczas próbowano przewidzieć zachowanie dużych zbiorowości poprzez analizę interakcji zachodzących między jednostkami, z których każda kieruje się własnymi zasadami i motywacjami. To podejście nie zdało egzaminu.

Oryginalny pomysł naukowców z Laboratoire de physique de l`ENS de Lyon pozwala tymczasem traktować tłum jako całość i otwiera przed badaczami zachowań kolektywnych nowe, nieznane wcześniej możliwości.

O badaniu można przeczytać pod adresem: http://science.sciencemag.org/content/363/6422/46. (PAP)