18.04.2019
PL EN
20.01.2019 aktualizacja 20.01.2019

Dieta roślinna wspomaga wytrzymałość sportowców

Dieta oparta na składnikach roślinnych odgrywa kluczową rolę w zachowywaniu dobrego zdrowia układu sercowo-naczyniowego oraz wytrzymałości organizmu u sportowców - wynika z raportu opublikowanego przez pismo "Nutrients".

Z przeglądu dotychczasowych badań wynika, że nawet regularnie trenujące osoby są narażone na choroby serca. W 2017 roku ustalono, że 44 proc. kolarzy i biegaczy w średnim wieku i starszych miało blaszki miażdżycowe. Niskotłuszczowa dieta roślinna okazała się najskuteczniejszym czynnikiem prowadzącym do zmniejszenia liczby tych blaszek.

Dieta bezmięsna pomaga kontrolować także inne czynniki ryzyka miażdżycy, takie jak zaburzenia gospodarki lipidowej (dyslipidemia), nadciśnienie, nadwaga czy cukrzyca. Badacze zwracają uwagę, że dieta wegańska sprzyja lepszym wynikom w sporcie oraz szybszej regeneracji poprzez poprawę przepływu krwi, dotlenienie tkanek, a także redukcję stresu oksydacyjnego i stanu zapalnego.

"Nie dziwi więc, że coraz więcej sportowców przechodzi na weganizm. Zarówno, gdy dopiero zaczynamy przygodę z bieganiem, jak i wówczas, gdy trenujemy do triatlonu Ironman, jadłospis oparty na składnikach roślinnych stanowi silny czynnik wspomagający wytrzymałość i regenerację" - mówi dr James Loomis z Barnard Medical Center w Waszyngtonie, który sam przygotowuje się do wyżej wymienionego triatlonu.

Dieta roślinna często zawiera dużo węglowodanów, które są pierwszym źródłem energii podczas ćwiczeń aerobowych. Badania przeprowadzone wśród triatlonistów w 2016 roku wykazały, że jedynie jedna trzecia z nich spożywała poziom węglowodanów rekomendowany dla osób trenujących od 1 do 3 godzin dziennie.

Urozmaicona dieta bogata w warzywa, owoce i ziarna, wraz z suplementacją witaminy B12, dostarcza wszystkich niezbędnych w sportach wytrzymałościowych składników odżywczych, w tym białko, wapń i żelazo - podkreślają autorzy raportu.(PAP)

koc/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2019