Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
20.01.2019 aktualizacja 20.01.2019

Czas spędzany przed ekranem nie powinien być dla dziecka nagrodą

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Uzależnienie możliwości korzystania z urządzeń elektronicznych od zachowania dziecka sprawia, że ostatecznie spędza ono więcej czasu przed ekranem komputera, smartfona czy telewizora – wynika z badania zamieszczonego w „BMC Obesity”.

Według naukowców z Uniwersytetu Guelph (Kanada) rodzice, którzy pozwalają dziecku na korzystanie z urządzeń elektronicznych w przypadku dobrego zachowania i zakazują tej czynności w sytuacji niewłaściwego postępowania, tak naprawdę tylko zachęcają pociechę do tego rodzaju aktywności. W konsekwencji młody człowiek spędza przed ekranem komputera lub telewizora znacznie więcej czasu.

„Podobnie nie powinniśmy używać słodkich przekąsek jako nagrody, bo to zwiększa ich atrakcyjność. Jeśli słodkie jedzenie jest nagrodą, dziecko przestaje lubić marchewkę, a zaczyna lubić ciasto. Tak samo jest z czasem spędzanym przed ekranem” – przekonuje badaczka prof. Jess Haines.

W badaniu uczestniczyło 62 dzieci w wieku od 18 miesięcy do 5 lat oraz ich rodzice. Specjaliści pytali opiekunów, ile czasu spędzają oni przed ekranem komputera i innych tego typu urządzeń w tygodniu i w weekendy, a także ile czasu spędzają przed takimi urządzeniami ich dzieci oraz w jaki sposób jest to kontrolowane.

„Chcieliśmy dowiedzieć się, jaki wpływ mają metody stosowane przez rodziców na czas spędzany przed ekranem przez ich pociechy, bo w tym wieku kształtują się nawyki i przyzwyczajenia, które mogą utrzymać się przez całe życie” – komentuje inna badaczka dr Lisa Tang.

Okazało się, że maluchy spędzały przed ekranem przeciętnie około 1,5 godziny w tygodniu i ponad 2 godziny w weekendy. Korzystały z urządzeń elektronicznych tym więcej, im więcej korzystali z nich ich rodzice, zwłaszcza matki. Jeśli możliwość spędzenia czasu przed ekranem była traktowana jako nagroda, dzieci przesiadywały w weekendy przed komputerem lub telewizorem średnio o około 20 minut dłużej. Zgubne było też pozwalanie dzieciom na oglądanie telewizji lub bawienie się smartfonem podczas posiłku.

Według Canadian Sedentary Behaviour Guidelines dzieci w wieku przedszkolnym powinny spędzać przed ekranem maksymalnie niecałą godzinę dziennie, a maluchy poniżej drugiego roku życia nie powinny w ogóle mieć kontaktu z taką technologią. Przesiadywanie przed urządzeniami elektronicznymi zwiększa ryzyko otyłości i wiąże się z upośledzeniem umiejętności społecznych, a także gorszymi wynikami w szkole na późniejszym etapie życia.

O badaniu można przeczytać pod adresem: https://bmcobes.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40608-018-0214-4. (PAP)

ooo/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024