19.04.2024
04.02.2019 aktualizacja 04.02.2019

W największym ziemskim wymieraniu najpierw ucierpiały rośliny

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W największym wymieraniu w dziejach Ziemi, które wydarzyło się ok. 252 mln lat temu, najpierw ucierpiały rośliny – dowodzą naukowcy na łamach pisma „Nature Communications”.

Wskazówki, że taki mógł być scenariusz wydarzeń, znaleźli naukowcy z University of Nebraska-Lincoln (USA) na australijskim wybrzeżu, na którym zaobserwować można ślady największego ziemskiego wymierania. Było to wymieranie permskie, które wydarzyło się ok. 252 mln lat temu. Wyginęła wówczas większość gatunków roślin i zwierząt.

Olbrzymie ruchy tektoniczne skorupy ziemskiej doprowadziły wówczas do wystąpienia rozległych procesów wulkanicznych na obszarze dzisiejszej Syberii. Przez blisko dwa mln lat do atmosfery ziemskiej i do oceanów dostawały się olbrzymie ilości węgla i metanu. Wymarło 96 proc. organizmów morskich i 70 proc. lądowych kręgowców.

Najnowsze badania dowodzą, że produktem ubocznym tych erupcji był nikiel, który mógł zatruć życie roślinne nawet 400 tys. lat wcześniej, zanim wyginęła większość zwierząt morskich.

Naukowcy doszli do takiego wniosku na podstawie badania skamieniałych pyłków roślinnych oraz składu i wieku skał w Nowej Południowej Walii. W tych skałach, znajdujących się pobliżu Sydney, odkryli bardzo duże stężenie niklu. Jest to o tyle zastanawiające, że nigdzie w pobliżu nie ma naturalnego źródła tego pierwiastka.

Zdaniem badaczy, erupcje wulkaniczne mogły zmienić nikiel w aerozol, który przewędrował z wiatrem tysiące kilometrów.

Ginięcie roślin zakłóciło cały łańcuch pokarmowy, wskutek czego wyginęli roślinożercy i mięsożercy.

https://news.unl.edu/newsrooms/today/article/nickel-and-died-earth-s-largest-extinction-likely-took-plants-first/ (PAP)