25.04.2024
06.02.2019 aktualizacja 21.01.2022

Polska uzyskała członkostwo w Europejskim Laboratorium Biologii Molekularnej

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Polska uzyskała członkostwo w Europejskim Laboratorium Biologii Molekularnej. Umożliwi to rozwój współpracy z EMBL polskich naukowców oraz doktorantów - poinformował w środę resort nauki.

Europejskie Laboratorium Biologii Molekularnej (ang. EMBL) jest międzynarodową organizacją badawczą państw europejskich, specjalizującą się w prowadzeniu badań podstawowych w dziedzinie nauk przyrodniczych. EMBL powołano w 1974 r. z inicjatywy Europejskiej Organizacji Biologii Molekularnej (ang. EMBO). Obecnie – razem z Polską - znajduje się w niej 26 państw członkowskich, jedno państwo ze statusem członka perspektywicznego (Litwa) oraz dwa pozaeuropejskie państwa stowarzyszone (Australia i Argentyna).

Od 2014 r. Polska miała status członka perspektywicznego tej organizacji. Ustawę o ratyfikacji umowy ustanawiającej Europejskie Laboratorium Biologii Molekularnej prezydent Andrzej Duda podpisał 16 lipca 2018 r.

"28 stycznia 2019 r. Polska przekazała Rządowi Szwajcarii dokumenty o ratyfikacji Umowy ustanawiającej Europejskie Laboratorium Biologii Molekularnej. (...) Tym samym (...) z dniem 28 stycznia 2019 r. niniejsza Umowa zaczęła obowiązywać dla Polski jako pełnoprawnego członka EMBL" - podało w środę na swojej stronie internetowej Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW).

Głównym celem działalności EMBL jest prowadzenie badań naukowych w zakresie biologii molekularnej, szkolenie kadr naukowych na wszystkich poziomach, dostarczanie usług naukowych państwom członkowskim oraz aktywne angażowanie się w transfer technologii. Wiele grup badawczych EMBL uzyskało prestiżowe granty Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (European Research Council, ERC).

Według MNiSW, członkostwo w organizacji umożliwia rozwój współpracy z EMBL polskich naukowców oraz doktorantów, w tym pozwala na tworzenie wspólnych programów, np. programów doktorskich z uczelniami w Polsce.

"Grupy naukowe EMBL publikują ponad 650 artykułów w recenzowanych czasopismach rocznie (681 w 2016 r.), których ogólna jakość stawia EMBL wśród czołowych instytucji badawczych na całym świecie. Powyżej 75 proc. publikacji EMBL jest publikowanych wspólnie z ponad 800 innymi instytucjami. Publikacje EMBL mają wpływ na cytowanie, które jest 4 razy wyższe w porównaniu do średniej światowej w naukach przyrodniczych" - podał resort nauki.

agt/ ekr/