19.04.2024
17.02.2019 aktualizacja 17.02.2019

Potwierdzono wyjątkowe umiejętności nurkowe wali Cuviera

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wale Cuviera to zwierzęta, które spędzają pod wodą najwięcej czasu ze wszystkich ssaków. Naukowcy z Duke University badali je w wodach Atlantyku i potwierdzili, że potrafią one nurkować na głębokość ponad 1,6 km, wstrzymując oddech na dłużej niż godzinę.

Wale Cuviera (Ziphius cavirostris), zwane też zyfiami gęsiogłowymi, należące do rodziny zyfiowatych, potrafią nurkować najgłębiej ze wszystkich ssaków, ale obserwowanie ich zachowań jest utrudnione ze względu na to, że zwierzęta przebywają na otwartym morzu i spędzają ograniczony czas na powierzchni.

Nowe dane obejmują prawie 6 tys. zanurzeń 11 wali wyposażonych w nadajniki i pochodzą z lat 2014-2016. Potwierdzają one niespotykane umiejętności tych zwierząt w zakresie nurkowania i dostarczają nowych dowodów na to, jak radzą sobie one na ekstremalnych głębokościach i w chłodzie.

"Nurkują średnio na 1,4 tys. metrów, na ok. godzinę, a żerują w okolicy dna. Zwykle spędzają ok. dwóch minut na powierzchni między zanurzeniami - powiedziała doktorantka Jeanne Shearer z Nicholas School of the Environment na Duke University. - To niesamowite, że potrafią nurkować na takie głębokości, wytrzymują ciśnienie, są na dole tak długo, a tak szybko się regenerują".

Poprzednie badania dokumentowały zachowanie wali Cuviera w Pacyfiku, we Włoszech i na Bahamach, ale jest to pierwsze tego typu badanie przeprowadzone w amerykańskim Atlantyku. Naukowcy szacują, że w północno-zachodnim Oceanie Atlantyckim żyje ok. 6,5 tys. zwierząt tego gatunku. Populacje w różnych miejscach wykazują niewielkie różnice w zachowaniu związanym z nurkowaniem.

Oprócz tego, że wykazano ekstremalnie głębokie zanurzenia, to okazało się, że zwierzęta te nurkują niemal bez przerwy. Po głębokich zanurzeniach następują 3-4 płytsze, na ok. 300 metrów. Jak ssaki radzą sobie z takim ciągłym nurkowaniem bez dłuższej regeneracji, pozostaje dla naukowców zagadką.

"Wale Cuviera są o połowę mniejsze niż kaszaloty. Ich nurkowania przesuwają granice fizjologii ssaków, ale wciąż nie wiemy, jak to się dzieje" - powiedziała Shearer.

Wyniki ukazały się w magazynie "Royal Society Open Science". (PAP)