19.04.2024
25.02.2019 aktualizacja 27.02.2019

Polacy opisali nowy gatunek storczyka z Ekwadoru – nazwali go imieniem pająka z Harry`ego Pottera

Kwiatostan Pterichis aragogiana – okaz z herbarium Aarhus University Kwiatostan Pterichis aragogiana – okaz z herbarium Aarhus University

Rosnący w Ekwadorze gatunek storczyka, którego kwiaty przypominają kształtem pająka, odkryli polscy naukowcy. Ten nietypowy gatunek nazwali Pterichis aragogiana od ogromnego pająka Aragoga z serii książek o Harrym Potterze.

To kolejne odkrycie nowego gatunku storczyka na koncie dr hab. Marty Kolanowskiej z Uniwersytetu Łódzkiego oraz prof. Dariusza L. Szlachetko z Uniwersytetu Gdańskiego.

Na ślad storczyka badaczka natrafiła podczas badań florystycznych prowadzonych na terytorium Ekwadoru w 2017 r. „Od lokalnego miłośnika storczyków otrzymałam wtedy zdjęcia przedstawiające nietypowe okazy należące do rodzaju Pterichis. Wydłużone elementy okwiatu, których brzegi w części szczytowej były podwinięte do środka, nadawały kwiatom +pająkowaty+ kształt” - opowiadała PAP dr Kolanowska.

Zdjęcia storczyków wykonali lokalni uczestnicy wyprawy na górę Cerro Plateado w prowincji Zamora Chinchipe. Jednak dokładne miejsce zbioru roślin pozostawało nieznane.

Szczęśliwie polscy badacze natrafili na rośliny o identycznych kwiatach w zbiorach herbarium Aarhus University w Danii. Zasuszony materiał zebrano w 1980 r. w ekwadorskiej prowincji Azuay. „Nie został on jednak wcześniej poprawnie zidentyfikowany” – podkreśliła badaczka.

Storczyk występuje w Ekwadorze na wysokościach powyżej 3000 m n.p.m., w obrębie formacji páramo, pośród paproci, krzewinek i traw. Rośliny dorastają do 55 cm wysokości. „Ich kwiaty są oliwkowo-zielone po stronie zewnętrznej i pomarańczowo-czerwone od wewnątrz. Zewnętrzne elementy okwiatu, zalążnia i przysadki kwiatowe są gęsto orzęsione” - opisuje ekspertka.

Epitet gatunkowy nadany nowej roślinie przez polskich naukowców nawiązuje do „pająkowatych” kwiatów tego storczyka. Przymiotnik „aragogiana” pochodzi od imienia ogromnego pająka Aragoga występującego w serii książek o Harrym Potterze.

Jest to kolejny gatunek Pterichis odkryty w Ekwadorze przez Martę Kolanowską i Dariusza Szlachetko – poprzedni, nazwany Pterichis elliptica w nawiązaniu do kształtu ważki, naukowcy opisali w 2015 r.

Badaczka podkreśla, że Ekwador jest krajem o niezwykłym bogactwie orchidei – na niewielkim terytorium (ok. 283 tys. km. kw.) odnotowano występowanie ponad 4 tysięcy gatunków storczyków, z których około 40 proc. to krajowe endemity.

Dr hab. Marta Kolanowska od ponad dekady prowadzi badania nad storczykami, głównie w Kolumbii i w krajach ościennych. Dotąd razem ze współpracownikami z Gdańska badaczka odnalazła i opisała ponad 200 nowych gatunków storczyków.

PAP - Nauka w Polsce, Kamil Szubański