Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
09.03.2019 aktualizacja 09.03.2019

Słuchanie muzyki upośledza kreatywność werbalną

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W zadaniach wymagających kreatywnego rozwiązywania problemów werbalnych osoby badane osiągają gorsze wyniki, gdy w tle leci muzyka – nieważne, czy ze słowami, czy bez – wynika z badania zamieszczonego w „Applied Cognitive Psychology”.

Chociaż powszechnie uważa się, że muzyka wzmaga kreatywność, naukowcy z University of Central Lancashire, Lancaster University (W. Brytania) oraz University of Gävle (Szwecja) wykazali, że nie jest to prawda w przypadku kreatywności werbalnej (słownej).

Podczas eksperymentów badacze ustalili, że lecąca w tle muzyka - instrumentalna, zagraniczna lub ze słowami w rodzimym języku – pogarsza wykonywanie zadań werbalnych wymagających rozwiązywania problemów poprzez wgląd (olśnienie).

W ramach badania uczestnicy musieli na przykład wymyślić słowo (lub przedrostek), które w połączeniu z podanymi wyrazami tworzyłoby nowe, sensowne wyrażenia.

Szło im to lepiej, gdy wokół panowała cisza lub jedynie biblioteczny szum. Gorzej radzili sobie w sytuacji, gdy w tle słychać było muzykę - jakąkolwiek.

Zdaniem naukowców muzyka zakłócała u osób badanych pracę werbalnej pamięci roboczej.

„Podsumowując, wyniki badania stoją w sprzeczności z popularnym poglądem, że muzyka wzmaga kreatywność. Zamiast tego pokazują, że muzyka – bez względu na zawartość semantyczną (brak słów, rodzime słowa, obce słowa) – zakłóca kreatywne rozwiązywanie problemów poprzez wgląd” – stwierdzają autorzy.

O badaniu można przeczytać na stronie: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/acp.3532. (PAP)

ooo/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024