19.09.2019
04.04.2019 aktualizacja 04.04.2019

Orzechy włoskie działając na geny mogą hamować rozwój raka piersi

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Spożywanie orzechów włoskich może hamować rozwój raka piersi i zmniejszać żywotność jego komórek – informuje pismo „Nutrition Research”.

Badanie przeprowadził zespół prof. W. Elaine Hardman z Marshall University Joan C. Edwards School of Medicine. Jak wykazali naukowcy, spożywanie 56,7 grama (dwóch uncji) orzechów włoskich dziennie przez dwa tygodnie znacząco zmieniło ekspresję genów w guzach nowotworowych piersi.

Do badania rekrutowane były kobiety z guzami piersi wystarczająco dużymi do wykonywania biopsji. Przydzielono je losowo do grupy spożywającej orzechy lub grupy kontrolnej.

Natychmiast po wykonaniu biopsji kobiety z pierwszej grupy zaczęły spożywać dwie uncje orzechów włoskich dziennie - aż do zabiegu chirurgicznego. Badania histopatologiczne potwierdziły, że u wszystkich kobiet guzki były rakiem piersi. Podczas zabiegu przeprowadzonego około dwóch tygodni po biopsji pobrano z guzów dodatkowe próbki.

U każdej kobiety – zarówno w grupie spożywającej orzechy, jak i kontrolnej, określono zmiany w ekspresji genów w próbce chirurgicznej w porównaniu do wartości wyjściowych, określonych na podstawie biopsji.

Jak wykazały szczegółowe badania, spożycie orzechów włoskich istotnie zmieniło ekspresję 456 zidentyfikowanych genów. Aktywowane zostały szlaki promujące apoptozę i adhezję (pozostawanie na miejscu) komórek, natomiast zahamowane – szlaki promujące proliferację i migrację komórek.

"Wyniki te potwierdzają hipotezę, że u ludzi spożycie orzechów włoskich może hamować wzrost i przeżycie nowotworów piersi" - powiedział Hardman. - "Potrzebne będą dodatkowe badania na większą skalę, aby potwierdzić klinicznie, że spożycie orzechów włoskich rzeczywiście zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi lub jego nawrotu". (PAP)