20.04.2024
05.04.2019 aktualizacja 05.04.2019

Pięć nowych gatunków żab z Madagaskaru, jeden mniejszy od drugiego

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pięć nowych gatunków żab znalezionych na Madagaskarze opisali naukowcy z Ludwig-Maximilians-Universitaet (LMU) i Bavarian State Collection of Zoology w Monachium. Przedstawiciele największych mieszczą się na kciuku, najmniejsze są tylko nieco dłuższe od ziarna ryżu.

Na Madagaskarze żyje ponad 350 gatunków żab. Liczba rozpoznanych płazów wciąż rośnie, a wiele z nowych gatunków jest bardzo małych.

Doktorant Mark D. Scherz i dr Frank Glaw, szef działu herpetologii w Bavarian State Collection of Zoology, razem ze współpracownikami z Technical University of Braunschweig i University of Antananarivo nazwali właśnie pięć nowych gatunków madagaskarskich żab. Opisują je w "PLOS ONE".

Nowe znaleziska należą do grupy określanej jako "wąskopyskie" - zróżnicowanej rodziny zamieszkującej każdy kontynent oprócz Antarktydy i Europy. Choć większość z nich jest małej lub średniej wielkości, wiele jest malutkich. Grupa ta obejmuje najmniejszą żabę na świecie - Paedophryne amauensis z Papui Nowej Gwinei, której dorosłe osobniki osiągają długość 7,7 mm. Znaczący jest fakt, że u małych żabek "miniaturyzacja" przebiegła niezależnie.

Trzy z nowych gatunków należą do grupy zupełnie nieznanej nauce, którą naukowcy nazwali formalnie Mini. Pozostałe dwa gatunki, Rhombophryne proportionalis i Anodonthyla eximia, mają po 11-12 mm długości i są dużo mniejsze, niż ich krewniacy.

"Kiedy żaby ewoluują w kierunku mniejszych rozmiarów, zaczynają wyglądać podobnie, więc łatwo o niedoszacowanie ich różnorodności" – powiedział główny autor badania, Mark D. Scherz. - "Nazwa naszego nowego rodzaju – Mini – mówi sama za siebie. Dorosłe osobniki dwóch najmniejszych gatunków Mini mum i Mini scule mają po 8-11 mm długości, a nawet największy przedstawiciel rodzaju, gatunek Miniature, ze swoimi 15 mm może siedzieć na kciuku i mieć jeszcze mnóstwo miejsca". (PAP)