20.04.2024
03.04.2019 aktualizacja 03.04.2019

Zablokowano białko związane z depresją, otyłością i przewlekłym bólem

Białko FKBP51 udało się zablokować u myszy naukowcom z Uniwersytetu Technicznego w Darmstadt (Niemcy). Dzięki temu możliwe będą nowe metody leczenia depresji, otyłości i przewlekłego bólu, a być może nawet alkoholizmu i raka mózgu.

Badacze z Uniwersytetu Technicznego w Darmstadt już od dawna szukali sposobu na zablokowanie białka FKBP51. Niestety ze względu na jego podobieństwo do białka FKBP52 – związku o zbliżonej strukturze, lecz odwrotnym działaniu – było to bardzo trudne.

Przełom nastąpił w ostatnim czasie, gdy specjaliści zauważyli, iż białko FKBP51 może przyjmować formę, która jest niedostępna dla białka FKBP52. Dzięki wykorzystaniu technik magnetycznego rezonansu jądrowego naukowcy byli w stanie zidentyfikować odpowiednie miejsce wiązania w białku FKBP51, a następnie zablokować je przy pomocy wyselekcjonowanej substancji - SAFit2.

„Białko FKBP51 odgrywa istotną rolę w depresji, otyłości, cukrzycy i stanach chronicznego bólu. My jako pierwsi stworzyliśmy silnie działający, silnie wybiórczy inhibitor FKBP51, zwany SAFit2, który jest aktualnie testowany na myszach. Blokowanie FKBP51 może stać się nowym sposobem leczenia wszystkich tych przypadłości” – komentuje dr Felix Hausch, jeden z autorów badania.

Białko FKBP51 uwalniane jest w wielu miejscach naszego organizmu, np. w mózgu, mięśniach szkieletowych czy tkance tłuszczowej i wywiera na niego wielowymiarowy wpływ. Ogranicza m.in. absorpcję glukozy i brązowienia tłuszczu, a także reguluje odpowiedź na stres.

Z testów na myszach wynika, że zablokowanie białka FKBP51 sprzyja obniżeniu poziomu hormonów stresu, pomaga lepiej radzić sobie ze stresem, działa synergicznie w stosunku do leków przeciwdepresyjnych, chroni przed przybieraniem na wadze, pomaga wyregulować poziom glukozy, a także redukuje ból.

Istnieją przesłanki sugerujące, że zablokowanie FKBP51 może również wspomagać leczenie choroby alkoholowej oraz glejaka.

Wyniki badania zostaną zaprezentowane na American Chemical Society (ACS) Spring 2019 National Meeting & Exposition w Orlando (USA). (PAP)