28.03.2024
11.04.2019 aktualizacja 15.04.2019

Dlaczego mężczyźni są bardziej narażeni na raka wątroby?

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Hormon wydzielany przez komórki tłuszczowe, którego zdecydowanie więcej jest w organizmach kobiet, może powstrzymywać komórki wątroby przed rakowaceniem - odkryli naukowcy z Hiszpanii.

Artykuł na ten temat ukazał się w kwietniowym wydaniu pisma „Journal of Experimental Medicine.

„Nasze odkrycie wyjaśnia, dlaczego rak wątrobowokomórkowy (HCC) jest bardziej powszechny u mężczyzn niż u kobiet. Taka wiedza może doprowadzić do opracowania nowych metod leczenia tej groźnej choroby, która jest czwartą przyczyną zgonów z powodu nowotworów na świecie” - piszą autorzy publikacji.

Szacuje się, że mężczyźni są dwa razy bardziej narażeni na rozwój HCC niż kobiety. Potencjalnym czynnikiem powodującym tę różnicę jest adiponektyna - hormon wydzielany do krwi przez komórki tłuszczowe, którego głównym zadaniem jest kontrola procesów metabolicznych w organizmie.

"Już wcześniej stwierdzono, że stężenie adiponektyny jest wyraźnie wyższe u kobiet niż u mężczyzn - wyjaśnia dr Guadalupe Sabio z Hiszpańskiego Narodowego Centrum Badań Sercowo-naczyniowych (CNIC) w Madrycie. - Jednak rola adiponektyny w rozwoju i ochronie przed HCC nie została nigdy w pełni wyjaśniona, dlatego my postanowiliśmy się tym zająć".

Podobnie jak ludzie, samce myszy także są bardziej podatne na HCC niż samice. Sabio i jego współpracownicy stwierdzili, że to właśnie zwiększone poziomy adiponektyny w organizmach samic chronią je przed rozwojem raka wątrobowokomórkowego. Naukowcy ustalili, że hormon ten aktywuje w komórkach wątroby dwa białka - p38α oraz kinazę białkową aktywowaną przez AMP (AMPK) - które blokują proliferację komórek i upośledzają wzrost guza.

Badacze udowodnili też, że hamowanie wytwarzania testosteronu u samców gryzoni zwiększyło poziom adiponektyny w ich organizmach, co przełożyło się na znaczne spowolnienie wzrostu guza. Dr Sabio tłumaczy, że dzieje się tak, ponieważ testosteron aktywuje w komórkach tłuszczowych białko zwane JNK1, które hamuje produkcję adiponektyny.

„Nasze wyniki ujawniają wyraźną korelację pomiędzy hormonami płciowymi, tkanką tłuszczową i komórkami wątroby, wyjaśniając tym samym mechanizm leżący u podstaw różnic w częstości występowania raka wątroby między płciami” - podsumowuje Sabio.

Jak dodaje, bardzo ciekawe jest także to, że poziom adiponektyny jest również zmniejszony u osób otyłych. Tymczasem otyłość jest kolejnym ważnym czynnikiem rozwoju HCC. Zdaniem naukowca, adiponektyna wydaje się więc być bardzo obiecującym lekiem na HCC.(PAP)