Ukazał się nowy album o secesji
Giętkie linie, motywy owadów i roślin pojawiły się w epoce fin de siecle'u nie tylko w malarstwie, ale też w architekturze, dekoracji wnętrz, modzie. Różnorodność secesji opisują Rosalind Ormiston i Michael Robinson w wydanym przez Arkady albumie <strong>"Secesja".</strong>
W pierwszej części książki - dwójka brytyjskich historyków sztuki, Rosalind Ormiston i Michael Robinson, piszą o dziejach secesji, omawiają kierunki jej rozwoju oraz najważniejsze ośrodki, w których powstawała nowa sztuka. Przedstawiają tez najwybitniejszych secesyjnych twórców - Henri de Toulouse-Lautreca, Victora Horta, Antonio Gaudiego, Louisa Tiffany'ego.
Druga część książki przedstawia secesyjną grafikę. Na przykładzie plakatów i ilustracji do czasopism tworzonych przez najwybitniejszych artystów fin de siecle'u pokazują, jak sztukę włączono w nurt reklamy, jak płynnymi liniami uwodzono klientów nakłaniając do kupowania przeróżnych towarów - od kawy i szampana po rowery i ubrania. W czasach secesji reklama przeżywała rozwój, często odrywała się od samego towaru, aby reklamować elegancki i wystawny styl życia.
Choć secesja jest niekiedy uważana za styl dekoracyjny, nie zaś za w pełni rozwinięty ideowo ruch artystyczny, autorzy pokazują, jak kręgi artystyczne w całej Europie przejmowały jej elementy. Na przykładzie prac syntetystów, symbolistów czy nabistów, takich postaci jak Gustav Klimt i Edvard Munch możemy prześledzić wpływ secesji na twórców i ruchy artystyczne podążające w innych niż secesja kierunkach.
Album "Secesja", którego podtytuł brzmi: "Plakat, ilustracja książkowa i malarstwo czarującej epoki fin de siecle'u" ukazał się nakładem wydawnictwa Arkady.
PAP - Nauka w Polsce, Agata Szwedowicz
aszw/abe/ bsz