20.04.2024
15.02.2012 aktualizacja 15.02.2012

Zainaugurowano nową archeologiczną serię wydawniczą

<strong>Publikacją &quot;Tresta Rządowa, stanowisko 1. Cmentarzysko kultury łużyckiej z Polski Środkowej&quot; autorstwa Łukasza Oleszczaka i Wojciecha Twardowskiego rozpoczęto serię wydawniczą Ocalone Dziedzictwo Archeologiczne</strong>. Inicjatorem przedsięwzięcia jest Wydawnictwo i Pracownia Archeologiczna PROFIL. Publikacja ukazała się wspólnym nakładem z Instytutem Archeologii UJ.

"W ramach nowej serii zamierzamy publikować opracowania stanowisk archeologicznych badanych przez instytucje, firmy i konsorcja archeologiczne przy okazji różnego rodzaju inwestycji" - informuje Magdalena Dzięgielewska.

Jak podkreśla wydawca, skala prowadzonych w ostatnich latach wykopalisk związanych właśnie z boomem inwestycyjnym i nasileniem się badań ratowniczych, przerosła możliwości szybkiego wprowadzenia ich wyników do obiegu naukowego. Odpowiedzią na tę sytuację jest nowa seria wydawnicza.

"Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do publikowania opracowań archeologicznych w serii Ocalone Dziedzictwo Archeologiczne. Publikacja w serii sprawi, że opracowanie będzie częścią większego przedsięwzięcia wydawniczego i jako takie, będzie bardziej poszukiwane przez biblioteki specjalistyczne i poszczególnych badaczy" - dodaje Dzięgielewska.

Wydawca zaprasza do współpracy firmy i instytucje, którym zależy na upowszechnianiu wyników badań wykopaliskowych.

Cykl otwiera prezentacja wyników badań wykopaliskowych przeprowadzonych na przełomie lat \'60 i \'70 ubiegłego wieku na cmentarzysku w Treście Rządowej przed zalaniem obszarów w środkowym biegu Pilicy przez wody Zalewu Sulejowskiego. To pełna monografia cmentarzyska z młodszej i późnej epoki brązu liczącego ponad 300 grobów. Wśród typowych dla kultury łużyckiej z IV i V okresu epoki brązu inwentarzy pochówków znalazła się również unikatowa waza zdobiona ornamentem antropomorficznym, prawdopodobnie przedstawiającym rytualną procesję lub taniec. W tomie zaprezentowano również wyniki analiz specjalistycznych: antropologicznych, metaloznawczych i datowania radiowęglowe. Publikacja zaopatrzona jest w obszerny katalog grobów oraz 50 tablic, 30 czarno-białych i barwnych ilustracji oraz 10 tabel.

Na załączonej do tomu płycie CD zamieszczono cyfrową kopię unikatowej wazy z przedstawieniami antropomorficznymi.

Specjalistycznej monografii towarzyszy popularnonaukowa, bogato ilustrowana książeczka na temat odkryć na cmentarzysku w kontekście sytuacji kulturowej ówczesnej Europy.

Obie publikacje ukazały się dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Dziedzictwo Kulturowe (priorytet Ochrona Zabytków Archeologicznych). Informacje na temat dostępności książek dostępne są na stronie internetowej wydawcy: http://www.pracowniaprofil.pl/pl/ofertawydawnicza.html