18.04.2024
30.04.2012 aktualizacja 30.04.2012

Europejska Agencja Kosmiczna zbuduje sondę do obserwacji Słońca

Artystyczna wizja sondy Solar Orbiter badającej Słońce i jego heliosferę. Źródło: ESA/AOES. Artystyczna wizja sondy Solar Orbiter badającej Słońce i jego heliosferę. Źródło: ESA/AOES.

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) ogłosiła rozstrzygnięcie kontraktu na budowę sondy Solar Orbiter, która ma badać słoneczną heliosferę.

Decyzja ESA oznacza rozpoczęcie prac rozwojowych i konstrukcyjnych w projekcie Solar Orbiter. Start misji ma nastąpić w 2017 roku. Kontrakt wygrała brytyjska firma Astrium UK. Umowa została podpisana przy okazji obchodów 50-lecia brytyjskiej eksploracji kosmosu.

Kontrakt ma wartość około 300 milionów euro, a Astrium UK będzie przewodzić grupie firm z różnych europejskich krajów, które wykonają poszczególne części sondy. Dodatkowo, dziesięć naukowych instrumentów na pokładzie sondy zostanie sfinansowanych przez kraje członkowskie ESA oraz przez Stany Zjednoczone. Kierownikami zespołów, które opracują instrumenty, będą naukowcy z Belgii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Włoch oraz ze Stanów Zjednoczonych.

Misję Solar Orbiter poprowadzi ESA, udział NASA będzie polegał na udostępnieniu rakiety nośnej do wystrzelenia sondy, opracowaniu jednego z instrumentów naukowych oraz jednego z czujników.

Solar Orbiter nie będzie pierwszą europejską sondą do badania Słońca. Jej poprzedniczkami były Helios 1, Helios 2, Ulysses, SOHO oraz PROBA-2. Wszystkie te misje, z wyjątkiem ostatniej, były wykonywane we współpracy z NASA.

Sonda Solar Orbiter ma zbadać powiązania pomiędzy Słońcem, a jego heliosferą – obszarem wokół naszej gwiazdy, w którym dominuje wiatr słoneczny. Ten olbrzymi „bąbel” rozciąga się daleko poza orbitę ostatniej planety Układu Słonecznego.

Aby zrealizować cel misji sonda zbliży się do Słońca na odległość 45 milionów kilometrów, czyli bliżej niż orbita Merkurego. Ma po raz pierwszy sfotografować bieguny Słońca i tym samym pomóc w lepszym zrozumieniu, w jaki sposób nasza dzienna gwiazda wytwarza pole magnetyczne.

cza/ ula/bsz