29.03.2024
11.05.2012 aktualizacja 11.05.2012

Do Krakowa dotarł cyklotron dla Centrum Cyklotronowego Bronowice

PAP © 2012 / Jacek Bednarczyk PAP © 2012 / Jacek Bednarczyk

Do Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie dotarł w czwartek cyklotron Proteus wyprodukowany w Belgii. Ważące 240 ton urządzenie będzie głównym elementem projektu Centrum Cyklotronowego Bronowice, zajmującego się nieinwazyjnym leczeniem nowotworów.

Jak poinformował PAP rzecznik IFJ PAN Stanisław Kwieciński, transport cyklotornu z Belgii odbywał się drogą lądową. Części urządzenia o masie 240 ton były przewożone na dwóch specjalnych, 120 kołowych platformach. Aby urządzenie wwieźć na teren instytutu musiano chwilowo zamknąć przebiegającą obok arterię.

Cyklotron jest „sercem” projektu Centrum Cyklotronowego Bronowice. Celem inwestycji jest budowa i uruchomienie pierwszego w Polsce oraz Europie środkowej centrum radioterapii protonowej, przeznaczonego do nieinwazyjnego leczenia skomplikowanych nowotworów zlokalizowanych w obszarze całego ciała.

Centrum pełniło będzie jednocześnie rolę ośrodka badawczego, w którym prowadzone będą eksperymenty w dziedzinie fizyki jądrowej oraz prace rozwojowe w zakresie fizyki radiacyjnej, radiobiologii oraz inżynierii materiałowej.

Centrum Cyklotronowe Bronowice ma powstać w Krakowie do końca 2013 r. Umożliwi ono leczenie w sposób nieinwazyjny nowotworów zlokalizowanych w dowolnym miejscu ciała. Do napromieniania używana będzie wiązka protonów - cząstek o dodatnim ładunku elektrycznym - które podczas terapii są przyspieszane w cyklotronie do ogromnych prędkości, a po jego opuszczeniu są kierowane w obszar guza.

W pierwszej fazie Centrum zostanie wyposażone w cyklotron Proteus C-235 wraz z infrastrukturą techniczną do radioterapii protonowej gałki ocznej. Zainstalowanie gantry, czyli obrotowego ramienia wyposażonego w zespół magnesów, dzięki którym można sterować wiązką protonów, pozwoli wykorzystać w pełni możliwości cyklotronu i napromieniać nowotwory w różnych częściach ciała, nie tylko w oku.

Pomieszczenie zostanie wyposażone w systemy umożliwiające precyzyjne ustawienie pacjenta i tomograf komputerowy. Będzie też urządzona sala anestezjologii, w której do terapii przygotowywane będą cierpiące na nowotwory dzieci.

Tak nowoczesne stanowiska gantry są stosowane w zaledwie kilku ośrodkach w USA, Japonii, Niemczech i Szwajcarii. Koszt tej części projektu to ok. 95 mln zł, z czego 67,5 mln zł to środki UE. Całkowity koszt budowy Centrum Cyklotronowego Bronowice to ok. 240 mln zł, z czego ponad połowa będzie pochodzić z unijnego dofinansowania w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka. Pozostałe pieniądze przekaże budżet państwa.

Projekt realizuje Instytut Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego Polskiej Akademii Nauk w ramach Konsorcjum Narodowego Centrum Radioterapii Hadronowej. W skład konsorcjum wchodzi 12 jednostek naukowych i terapeutycznych z całego kraju.

rgr/ mlu/ mow/bsz