25.04.2024
23.05.2012 aktualizacja 23.05.2012

Próbny lot komercyjnej kapsuły kosmicznej na ISS

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Należąca do prywatnej korporacji Space Exploration Technologies (SpaceX) rakieta nośna Falcon 9 z kapsułą transportową Dragon wystartowała we wtorek do próbnego lotu na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS).

Jest to pierwszy z serii komercyjnych i w przyszłości załogowych lotów na ISS. Rakieta wystartowała z kosmodromu na przylądku Canaveral na Florydzie o godzinie 3.44 nad ranem czasu lokalnego (godz. 9.44 czasu polskiego).

Amerykańska Państwowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) skierowała blisko 400 mln dolarów na opiewający łącznie na 1,2 mld dolarów komercyjny program kosmiczny SpaceX, który obejmuje budowę i co najmniej trzy próbne loty rakiet Falcon 9 z kapsułami Dragon.

Z analizy amerykańskiego Rządowego Biura Obrachunkowego wynika, że podobny program w ramach tradycyjnych procedur zakupowych NASA kosztowałby od czterech do dziesięciu razy więcej - oświadczył Alan Lindenmoyer, który w NASA odpowiada za inicjatywy, dotyczące komercyjnych lotów kosmicznych.

Oczekuje się, że w razie pomyślnego przetestowania zdolności manewrowych Dragona przycumuje on do ISS w piątek. (PAP)