29.03.2024
09.06.2012 aktualizacja 09.06.2012

Związek zawarty w mleku może chronić przed otyłością

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Występujący w mleku naturalny związek chemiczny może pomóc zachować szczupłą sylwetkę nawet przy diecie obfitującej w tłuste potrawy - informuje pismo "Cell Metabolism". Do takiego wniosku doszli szwajcarscy naukowcy prowadzący eksperymenty na myszach.

Intrygujące działanie rybozydu nikotynamidu naukowcy zaobserwowali podczas poszukiwań alternatywnych metod aktywowania genu SIRT1, który poprawia metabolizm i sprzyja długowieczności. Kierujący badaniami Johan Auwerx podejrzewał, że można to osiągnąć poprzez podniesienie poziomu koenzymu NAD+, który jest jednym z czynników regulujących aktywność genu.

Testując działanie rybozydu nikotynamidu na myszach, którym podawano pokarm o dużej zawartości tłuszczu, naukowcy zauważyli, że stosunkowo duża dawka tego związku wspomagała spalanie kalorii i chroniła gryzonie przed otyłością. Dodatkowo, w porównaniu z grupą kontrolną, myszy wykazywały się większą wytrzymałością mięśni oraz miały lepszą kondycję fizyczną.

Korzyści takich nie osiągniemy jednak dzięki spożywaniu większej ilości mleka - zaznacza Auwerx. Bardziej prawdopodobne jest, że, o ile testy na ludziach potwierdzą jego skuteczność, związek ten trafi na rynek pod postacią nowego suplementu poprawiającego metabolizm. Podobne efekty uzyskano wcześniej wykorzystując resweratrol, związek występujący w czerwonym winie.

koc/ tot/bsz