25.04.2024
15.06.2012 aktualizacja 15.06.2012

Plebiscyt „Ziemia jako dzieło sztuki” na najlepsze zdjęcie z satelitów Landsat

Foto: Fotolia Foto: Fotolia

W ramach obchodów 40. rocznicy satelitów z serii Landsat, amerykańskie instytucje NASA oraz USGS ogłosiły plebiscyt na najlepsze zdjęcia satelitarne wykonane przy użyciu satelitów tej serii. Głosować mogą wszyscy internauci.

Landsat to seria satelitów obserwacyjnych Ziemi. Pierwszego z satelitów wystrzelono w 1972 roku, a do tej pory satelity z tej serii wykonały miliony zdjęć, które znalazły zastosowanie w wielu dziedzinach życia, od rolnictwa, kartografii, zarządzania różnymi regionami, po edukację i inne obszary.

Projekt Landsat jest prowadzony przez agencję kosmiczną NASA oraz Przegląd Geologiczny Stanów Zjednoczonych (USGS - United States Geological Survey). Aktualnie NASA przygotowuje wystrzelenie kolejnego satelity Landsat. Ma to nastąpić w 2013 roku.

Do rocznicowego plebiscytu wybrano ponad 120 zdjęć. Na najciekawsze można głosować można do 6 lipca na stronie internetowej o adresie http://eros.usgs.gov/eaa_voting/ Wyniki w postaci pięciu najpopularniejszych zdjęć zostaną ogłoszone 23 lipca.

Na jednym z zaprezentowanych przez Landsat zdjęć można zobaczyć m.in. interesującą strukturę geologiczną w Mauretanii, zwaną „Okiem Afryki”. (PAP)