29.03.2024
07.07.2012 aktualizacja 07.07.2012

Ibuprofen może wspomagać naprawę kości po operacji lub złamaniu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ibuprofen nie hamuje naprawy tkanki kostnej po operacji lub złamaniu, a może nawet sprzyjać temu procesowi – sugerują hiszpańskie badania, o których informuje pismo “Journal of Bone and Mineral Metabolism”.

Ibuprofen należy do niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ), podobnie jak aspiryna. Preparaty te stosuje się w łagodzeniu bólu po operacjach i urazach. Dotychczasowe badania wskazywały, że hamują one proces zrastania się kości po złamaniu czy zabiegu chirurgicznym. Dlatego specjaliści odradzają stosowanie NLPZ u pacjentów, którzy je przeszli.

Naukowcy z Uniwersytetu w Granadzie analizowali wpływ ibuprofenu na komórki odpowiedzialne za rozwój, wzrost i naprawę tkanki kostnej – tzw. osteoblasty. W tym celu przeprowadzili testy in vitro na ludzkich osteoblastach z linii MG-63.

Okazało się, że ibuprofen sprzyjał procesom naprawy tkanki kostnej. W przeciwieństwie do innych niesteroidowych leków przeciwzapalnych nie hamował bowiem podziałów osteoblastów oraz syntezy osteokalcyny – hormonu, który reguluje odbudowę i mineralizację kości.

Zdaniem autorów, ich wyniki wskazują, że ibuprofen nie ma negatywnego wpływu na wzrost komórek kościotwórczych.

Badacze zaobserwowali nawet, że wyższe dawki leku mogą w pewnym stopniu aktywować osteoblasty, a hamować aktywność osteoklastów, tj. komórek kościogubnych (tzw. osteoklastów), które rozkładają i resorbują tkankę kostną. (PAP)