29.03.2024
10.07.2012 aktualizacja 10.07.2012

Metformina może naprawiać mózg

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Powszechnie stosowany lek na cukrzycę - metformina - może pobudzać tworzenie się w mózgu nowych komórek nerwowych - informuje „Cell Press".

Badania przeprowadził zespół Fredy Miller z Hospital for Sick Children przy University of Toronto (Kanada). Naukowcy ci już wcześniej zwrócili uwagę na szlak metaboliczny znany jako aPKC-CBP, który odgrywa ważną rolę w informowaniu nerwowych komórek macierzystych, gdzie i kiedy mają się przekształcić w dojrzałe neurony.

Inne prace wykazały, że podobne zjawiska dotyczące szlaku CBP zachodzą przy działaniu metforminy na komórki wątroby. Grupa Fredy Miller skojarzyła fakty i sprawdziła, jak zachowuje się mózg pod wpływem metforminy.

Okazało się, że u myszy, którym podawano metforminę, nie tylko pojawiało się więcej nowych neuronów, ale i potrafiły one lepiej lokalizować ukrytą platformę podczas standardowych testów orientacji przestrzennej w labiryncie.

Wcześniej inni naukowcy informowali, że metformina może przynosić korzyść osobom z alzheimerem, jednak przypisywali ten wpływ lepszej kontroli cukrzycy. Tymczasem efekt może mieć związek z lepszą naprawą uszkodzeń mózgu. Miller zamierza wypróbować lek u osób po urazie mózgu lub jego radioterapii.

Zdaniem autorów badań to krok w kierunku terapii, które "naprawiałyby" mózg nie poprzez wprowadzanie do niego nowych komórek macierzystych, ale raczej pobudzanie do działania tych, które już tam są. Niewątpliwą zaletą metforminy jest jej powszechne stosowanie i dowiedzione bezpieczeństwo, co więcej, lek ten wydaje się zapobiegać niektórym nowotworom, na przykład pierwotnemu rakowi wątroby. (PAP)