25.04.2024
24.07.2012 aktualizacja 24.07.2012

Łazik NASA będzie szukał księżycowej wody i minerałów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Naukowcy i inżynierowie z NASA rozpoczęli na Hawajach testy łazika Artemis Jr. Będzie on poszukiwał na Księżycu zestalonych kieszeni wodnych, miejscowych kawern lodowych oraz możliwych eksploatacji złóż mineralnych – poinformował New Scientist.

Rozpoczęty 20 lipca na Hawajach program testów najnowszego łazika księżycowego potrwa dziewięć dni. Artemis Jr. jest polowym przenośnym laboratorium skonstruowanym głównie w celu rozpoznania geologicznego.

Co prawda żadna z misji Apollo nie odnalazła wody czy kawern lodowych, ale były one ograniczone do okolic księżycowego równika. Tymczasem satelity umieszczone na orbicie Księżyca oraz próbnik NASA, który uderzył w jego powierzchnię niedaleko bieguna południowego, przekazały wyniki badań, które wskazują na możliwość występowania tam kawern lodowych, amoniaku, metanu i tlenku węgla.

Odkrycie wody nie jest istotne tylko dla modułów podtrzymywania życia w ewentualnej stałej bazie księżycowej, ale także po rozbiciu na wodór i tlen, do miejscowej produkcji paliwa rakietowego, którego te dwa gazy są głównymi komponentami. Miejscowego tlenu nie trzeba byłoby wytwarzać zbyt wiele – przy założeniu iż będzie w 4-6 osobowej bazie istniał sprawny system oczyszczania powietrza, wystarczyłoby go do oddychania 1-2 tony rocznie.

Testy Artemis Jr. odbywają się na stokach wulkanu Mauna Kea, które najlepiej imitują powierzchnię Księżyca. Jak powiedział New Scientist, Bill Larson, kierujący zespołem In-Situ Resource Utilization w NASA, wulkan jest doskonałym odwzorowaniem powierzchni Księżyca, ze względu m.in. na przeszkody terenowe i sam układ zboczy górskich.

Artemis Jr. został opracowany przez Canadian Space Agency. Ma wysokość ok. 1,8 m i waży wraz z ładunkiem 300 kG. Jego zestaw instrumentów o nazwie RESOLVE (Regolith and Environment Science and Oxygen and Lunar Volatile Extraction) obejmuje m.in. chromatograf gazowy, spektrometr masowy, spektrometr neutronowy oraz spektrometr bliskiej podczerwieni.

Odkrycia dokonane przez Artemis Jr. mogą być istotne nie tylko dla NASA, ale także dla komercyjnego wykorzystania minerałów księżycowych np. w taki sam sposób, w jaki planuje wykorzystywać asteroidy do pozyskiwania metali ziem rzadkich spółka wydobywcza Planetary Resources.

Księżycowa baza korzystająca z miejscowych surowców byłaby też poligonem doświadczalnym przed lotem na Marsa i założeniem podobnej bazy na tej planecie. Jak powiedział New Scientist Larson, każda misja marsjańska będzie trwała łącznie ponad 2,5 roku stąd redukcja zabieranej wody i powietrza do oddychania jest konieczna. Nie będzie to jednak możliwe, jeśli na Marsie nie znajdzie się miejscowa woda, którą można by wykorzystywać po wylądowaniu. (PAP)