29.03.2024
30.07.2012 aktualizacja 30.07.2012

Wkrótce lądowanie nowej sondy marsjańskiej

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Trwają przygotowania do lądowania na Marsie nowego amerykańskiego łazika Curiosity, co ma nastąpić 6 sierpnia. Starsze sondy okrążające Marsa – europejska Mars Express oraz amerykańskie Mars Odyssey i Mars Reconnaissance Orbiter – szykują się do wsparcia tej operacji, informują NASA i ESA.

Na 6 sierpnia NASA zaplanowała lądowanie na Marsie misji Mars Science Laboratory, która dostarczy na Czerwoną Planetę łazik Curiosity. Będzie to największy w historii pojazd poruszający się po powierzchni Marsa.

Lądowanie ma nastąpić w kraterze Gale, ale zanim kosmiczny pojazd znajdzie się na powierzchni, czeka go wejście z prędkością 21 tysięcy km/h w marsjańską atmosferę. Specjalny system lądowania ma wyhamować pojazd do 3,6 km/h, tak aby łagodnie wylądował na powierzchni planety.

W trakcie procedury lądowania sonda będzie przesyłać sygnały do dwóch sond znajdujących się już od dawna na orbicie marsjańskiej - Mars Odyssey oraz Mars Reconnaissance Orbiter.

Sonda Mars Odyssey odnotowała w połowie lipca problemy. 11 lipca przełączyła się w tzw. tryb bezpieczny, co mogło spowodować trudności w odpowiednim jej ustawieniu na orbicie, gdyż mogła dotrzeć na obszar lądowania dwie minuty po fakcie. Jednak 24 lipca udało się na 6 sekund odpalić silnik Mars Odyssey i nieco przyspieszyć sondę, powinna więc zadziałać zgodnie z oryginalnym planem.

Potwierdzenie dotknięcia powierzchni Marsa ma nastąpić 6 sierpnia o 5:31 czasu uniwersalnego i zostanie przekazane na żywo przez sondę Mars Odyssey (do Ziemi sygnał dotrze po około godzinie od wysłania z Marsa).

Drugą amerykańską sondą wspomagającą przekazywanie danych będzie Mars Reconnaissance Orbiter. Będzie ona nagrywać sygnały otrzymane od lądownika, a następnie po zakończeniu operacji prześle je na Ziemię.

Dodatkowo NASA poprosiła Europejską Agencję Kosmiczną (ESA), aby sonda Mars Express również pomogła w tym zadaniu. „Rozpoczęliśmy optymalizację orbity już kilka miesięcy temu, tak aby sonda Mars Express miała orbitę idealnie ‘zgraną’ i o dobrej widoczności trajektorii Mars Science Laboratory” powiedział Michel Denis, kierownik operacji statku kosmicznego Mars Express.

6 sierpnia Mars Express rozpocznie nasłuchiwanie o 5:10, a zakończy o 5:38. Są to planowane godziny operacji w czasie uniwersalnym, dla czasu letniego panującego obecnie w Polsce należy dodać dwie godziny.

Po dokonaniu nagrania sonda Mars Express odwróci się w kierunku Ziemi i przekaże zarejestrowane sygnały do 35-metrowej anteny w New Norcia w Australii. Powinny dotrzeć na Ziemię około 6:40. Dodatkowo naziemne stacje nasłuchowe ESA również wspierać analogiczną sieć NASA w trakcie całej operacji.

Sonda Mars Odyssey dotarła na orbitę marsjańską w 2001 roku, Mars Express w 2003 roku, a Mars Reconnaissance Orbiter w 2006 roku.

Nowa misja Mars Science Laboratory ma na celu dostarczenie na powierzchnię Marsa łazika Curiosity. Został on wystrzelony z Ziemi 26 listopada 2011 roku. Ma badać klimat planety, jej geologię i zbierać dane dla przyszłych misji na Marsa, w tym potencjalnej wyprawy załogowej, jeśli tak kiedyś nastąpi. (PAP)