29.03.2024
03.08.2012 aktualizacja 03.08.2012

Koniec misji testowego satelity europejskiego systemu nawigacji satelitarnej

Foto: Fotolia Foto: Fotolia

Eksperymentalny satelita GIOVE-B jest szykowany przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) do zakończenia misji. Satelita był testem technologii użytej do stworzenia europejskiego systemu nawigacji satelitarnej Galileo.

Satelita kończy swój pobyt na orbicie po czterech latach misji. 24 lipca rozpoczął się pierwszy etap obniżania jego orbity. Po odpaleniu silników orbita GIOVE-B została obniżona o 30 km. W ciągu kolejnych trzech tygodni kroki te będą powtarzane, tak aby w połowie sierpnia satelita znalazł się na orbicie o wysokości około 600 km. Pierwotna orbita satelity miała wysokość ponad 23 tys. km.

Misja GIOVE-B, czyli Galileo In-Orbit Validation Experiment, rozpoczęła się 27 kwietnia 2008 roku. Była testem przed właściwymi satelitami systemu Galileo.

Na pokładzie satelity znajdują się dwa zegary atomowe: zegar rubidowy o dokładności trzech sekund na milion lat oraz maser wodorowy o dokładności jednej sekundy na trzy miliony lat. Drugi z instrumentów jest pierwszym tego rodzaju zegarem umieszczonym w przestrzeni kosmicznej. Satelita jest także wyposażony w antenę, dzięki której testowano przesyłanie sygnałów oraz w inne urządzenia.

Poprzednikiem satelity był GIOVE-A (który był eksploatowany w latach 2005-2009), ale w komosie znajdują się już pierwsze dwa satelity systemu Galileo. Wystrzelono je 21 października 2011 roku. Kolejna para ma zostać wyniesiona jesienią b.r.

Galileo ma być europejskim odpowiednikiem amerykańskiego systemu nawigacji satelitarnej GPS. System ma być w pełni gotowy w 2019 roku, będzie wtedy obejmować 30 satelitów. (PAP)