20.04.2024
06.08.2012 aktualizacja 06.08.2012

Spray do naprawy serca

Foto: Fotolia Foto: Fotolia

Elektryczne urządzenie natryskowe wyrzucające strumień komórek może tworzyć cienkie, kurczące się rytmicznie "łatki" do naprawy uszkodzonego serca - informuje serwis "BBC News/Health".

Postęp w leczeniu zawałów serca sprawił, że coraz mniej osób umiera z ich powodu. Jednak życie z uszkodzonym sercem nie jest łatwe.

W miejsce obumarłych komórek serca pojawiają się blizny. Tkanka tworząca bliznę nie potrafi się kurczyć, toteż serce mniej sprawnie pompuje krew. Nawet najprostsze czynności mogą być bardzo męczące.

Naukowcy z British Heart Foundation pracują nad urządzeniem, które pozwoli tworzyć "aktywne łatki" ze sztucznie uzyskanego mięśnia sercowego.

Potrzebne do naprawy komórki można by pobierać z serca pacjenta i namnażać lub też tworzyć je z komórek macierzystych tegoż pacjenta. Gotowymi komórkami wypełnia się strzykawkę i rozpyla przez igłę. Aby jednak uzyskać cienką i jednorodną warstwę, trzeba przyłożyć napięcie 10 000 woltów - wypływający ze strzykawki cienki strumień rozprasza się wtedy na mnóstwo maleńkich kropelek.

Łącząc różne rodzaje komórek, można by uzyskiwać bardziej funkcjonalne, lepiej naśladujące naturalną tkankę warstwy do naprawy serca. Jeśli powiodą się badania na zwierzętach, możliwe, że uda się pomóc osobom, dla których jedyną skuteczną opcją był dotychczas przeszczep.(PAP)