19.04.2024
03.08.2012 aktualizacja 03.08.2012

Ćmy – mistrzynie kamuflażu

Foto: Fotolia Foto: Fotolia

Ćmy to prawdziwe mistrzynie kamuflażu. Potrafią wyszukać odpowiednie miejsce na korze drzewa, żeby wtopić się w tło – czytamy w serwisie ScienceDaily.

Wzorki i barwy na skrzydłach ciem to efekt doboru naturalnego, dzięki któremu stapiają się one z wieloma powierzchniami, na których odpoczywają, takimi jak kora drzew czy liście.

Okazuje się jednak, że ćmy "wiedzą", jak wykorzystywać swój kamuflaż, żeby jeszcze lepiej spełniał swe zadania – dowodzą naukowcy z Seulskiego Narodowego Uniwersytetu w Korei Południowej i Polskiej Akademii Nauk. Potrafią one znaleźć takie miejsce i przybrać taką pozycję ciała, że stają się praktycznie niewidoczne.

Chang-ku Kang, Jong-yeol Moon, Sang-im Lee i Piotr Jabłoński odkryli, że ćmy wędrują po korze drzewa, dopóki nie trafią na właściwe miejsce, dające im najlepsze schronienie.

Badano dwa gatunki nocnych motyli - Jankowskia fuscaria i Hypomycis roboraria. W wielu wypadkach, zaraz po wylądowaniu na korze, ćmy wędrowały dalej z rozpostartymi skrzydłami, klucząc w poszukiwaniu najlepszego schronienia.

Naukowcy fotografowali ćmy w miejscu, gdzie wylądowały i w miejscu, do którego dotarły. Następnie prosili ochotników o szybkie przyjrzenie się obu rodzajom zdjęć i wskazanie owada. Zazwyczaj większe trudności z odnalezieniem ćmy występowały w przypadku drugiego zdjęcia.

Badacze nie potrafią odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób ćmy "wiedzą", gdzie najlepiej wtopią się w tło.(PAP)