20.04.2024
16.08.2012 aktualizacja 16.08.2012

Maślany aromat może sprzyjać chorobie Alzheimera

Foto: Fotolia Foto: Fotolia

Osoby mające częsty kontakt z diacetylem (DA), stosowanym do aromatyzowania popcornu, margaryny, przekąsek czy pokarmu dla zwierząt mogą być bardziej narażone na chorobę Alzheimera - informuje pismo "Chemical Research in Toxicology".

Diacetyl to substancja występująca naturalnie - zawiera go między innymi masło, powstaje też podczas fermentacji piwa czy wina (na przykład nadaje maślany posmak chardonnay). DA stał się ostatnio przedmiotem wielu badań ze względu na kłopoty zdrowotne - w tym problemy z oddychaniem - występujące u pracowników wytwórni substancji aromatyzujących czy popcornu przeznaczonego do przygotowania w mikrofalówkach.

Pachnąca masłem substancja z łatwością przekracza ochronną barierę krew-mózg. Jak wykazały niedawne badania, przeprowadzone przez zespół Roberta Vince\'a z University of Minnesota, diacetyl w stężeniach, na jakie narażeni są osoby zatrudnione przy jego produkcji może nasilać szkodliwe efekty, związane z występowaniem nieprawidłowego białka - beta-amyloidu. Amyloid ma wówczas większa skłonność od tworzenia typowych dla choroby Alzheimera blaszek, które mają związek z uszkodzeniami komórek nerwowych.

Kolejnym szkodliwym działaniem DA jest hamowanie aktywności białka zwanego glioksalazą, które chroni komórki nerwowe. Zdaniem autora badań długotrwałe narażenie na działanie DA może mieć szkodliwy wpływ na układ nerwowy.(PAP)