28.03.2024
21.08.2012 aktualizacja 21.08.2012

Orzechy włoskie poprawiają jakość spermy

Foto: Fotolia Foto: Fotolia

Amerykańscy naukowcy udowodnili, że spożywanie codziennej porcji orzechów włoskich może wpływać korzystnie na męskie nasienie. Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie "Biology of Reproduction".

Plemniki młodych mężczyzn, w wieku od 21 do 35 lat, spożywających 75 gramów orzechów włoskich dziennie przez 12 tygodni wykazują większą żywotność i ruchliwość, a ogólna morfologia ich spermy ulega poprawie.

Dzieje się tak za sprawą wielonienasyconych kwasów tłuszczowychomega-6 i omega-3, których naturalnym źródłem są właśnie orzechy włoskie, a ponadto ryby i nasiona lnu.

Badacze zauważyli, że taka porcja orzechów wpływa na ilość lipidów we krwi, ale jednocześnie nie grozi zwiększeniem masy ciała, więc włączenie 75 gramów orzechów włoskich do diety nie naraża człowieka na nadwagę.

Naukowcy nie wiedzą jeszcze, czy jedzenie orzechów może przełożyć się na zwiększenie płodności u mężczyzn, którzy doświadczają problemów na tym tle.

Jednak jeśli okazałoby się to możliwe, mogłoby pomóc choć części z 70 milionów par na całym świecie, które mają trudności poczęciem dziecka.(PAP)