19.04.2024
31.08.2012 aktualizacja 31.08.2012

Ćwiczenia zmniejszają ochotę na papierosa

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Naukowcy z Wielkiej Brytanii przekonują, że podjęcie wysiłku fizycznego pozwala palaczom złagodzić pragnienie sięgnięcia po papierosa. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie "Addiction".

Badacze z University of Exeter stwierdzili, że osoby badane, uzależnione od nikotyny, które wykonywały ćwiczenia fizyczne, deklarowały zaraz po zakończeniu treningu zmniejszenie ochoty na zapalenie papierosa. Jednakże nie wiadomo, czy regularne sesje gimnastyczne pomogłyby palaczom w pozbyciu się nałogu.

"Z pewnością wygląda na to, że ćwiczenia fizyczne niosą ze sobą tymczasowe korzyści i jako takie mogą być polecane" - komentuje Adrian A. Taylor, profesor psychologii zdrowia i sportu na University of Exeter.

Uczestnicy badania zostali podzieleni na dwie grupy. Grupa aktywna w momencie pojawienia się chęci na papierosa biegała lub jeździła na rowerze. Grupa pasywna oglądała film lub musiała jedynie siedzieć w ciszy.

"Po wykonaniu ćwiczeń palacze deklarowali o jedną trzecią słabszą chęć sięgnięcia po papierosa niż osoby pasywne" - mówi Taylor.

Badacze przestrzegają, że u osób, które stosują terapię zastępczą w postaci plastrów, bądź gum nikotynowych, sesja gimnastyczna może nie wywrzeć oczekiwanego efektu.

Mechanizm wpływu ćwiczeń fizycznych na nasilenie pragnienia zapalenia papierosa nie jest jasny. Taylor przypuszcza, że wysiłek fizyczny może rozpraszać palacza i odwracać jego uwagę od nałogu. Ponadto ćwiczenia wpływają na poprawę nastroju, dzięki czemu człowiek nie pragnie już tak bardzo polepszyć sobie samopoczucia zapaleniem papierosa.

Ćwiczenia fizyczne mogą również zapobiec przybraniu na wadze porzuceniu palenia. Nie od dziś wiadomo, że zwiększenie masy ciała jest częstą przyczyną powrotu do nałogu, szczególnie wśród kobiet.(PAP)