25.04.2024
01.09.2012 aktualizacja 01.09.2012

Gen prawicy, gen lewicy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Polityka i genetyka z pozoru nie są ze sobą związane. Tak myślano przez całe wieki. Jednak badania prowadzone na przestrzeni ostatniej dekady dowodzą, że jest inaczej - geny w jakiś sposób mogą wpływać na polityczne zachowania ludzi.

Do takich wniosków doszedł prof. Peter Hatemi z Pennsylvania State University (USA). Swoje spostrzeżenia opisał na łamach najnowszego numeru pisma „Trends in Genetics”.

W przeszłości uważano, że preferencje polityczne są uwarunkowane wyłącznie przez czynniki społeczne i środowiskowe. Jednak ostatnie badania pokazują, że również geny wywierają pewien wpływ na nasze polityczne upodobania. Na podstawie analizy zachowań bliźniąt prof. Hatemi doszedł do wniosku, że to właśnie geny mogą decydować o różnym podejściu do takich kwestii jak kara śmierci, aborcja czy problem bezrobocia.

„Ściana między polityką a genetyką zaczyna się walić - uważa Hatemi. - To olbrzymi postęp w naukach społecznych, który pozwoli nam odpowiedzieć na kilka skomplikowanych pytań dotyczących indywidualnych różnic w poglądach politycznych”. Jak dodaje, może mieć to istotne implikacje dla całej polityki publicznej.

Ponieważ jest to nowa dziedzina badań, naukowcowi udało się przeanalizować dotąd zaledwie kilka genów, które potencjalnie mogą determinować zaangażowanie polityczne oraz skłonności prawicowe lub lewicowe.

Jego zdaniem przyszłe badania - w tym dokładna analiza ekspresji i sekwencji genów - mogą poszerzyć naszą wiedzę o tym, jak genetyka wpływa na poglądy polityczne ludzi oraz na cały porządek publiczny.

„Uświadomienie społeczeństwu, na jakich zasadach działa umysł i skąd się biorą takie a nie inne zachowania polityczne, jest niezwykle ważne - uważa Hatemi. - Ma to realne znaczenie dla zmniejszenia dyskryminacji, dla polityki zagranicznej, zagadnień związanych ze zdrowiem publicznym, zmiany negatywnych postaw oraz wielu innych kwestii politycznych”.(PAP)