19.04.2024
12.09.2012 aktualizacja 12.09.2012

Ludzie szkodzą pustynnej bioróżnorodności

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Działalność ludzi wpływa destabilizująco na pustynne ekosystemy na całym świecie – wynika z nowych argentyńskich badań opisanych w magazynie "Journal of Arid Environments".

Analiza ludzkiego wpływu na pustynie dowodzi, że działalność człowieka "drastycznie zmienia" strukturę występujących tam gatunków ssaków. Badacze uważają, że do wymierania gatunków i zmniejszania się różnorodności biologicznej przyczynia się m.in. nadmierne wypasanie zwierząt hodowlanych – podał serwis BBC Nature.

"Po raz pierwszy dowodzimy, że na terenach pustynnych ludzkie działania mogą wpływać negatywnie na różnorodność wśród ssaków" – powiedziała główna autorka badania Maria Veronica Chillo z argentyńskiego Instytutu Badań Terenów Pustynnych.

Wnioski wyciągnięto na podstawie 25 badań, oceniających wpływ człowieka na ssaki na terenach pustynnych i półpustynnych. W sumie wzięto pod uwagę 110 gatunków zwierząt.

Kłusownictwo, wycinka drzew, pożary i wprowadzanie inwazyjnych gatunków obcych – to tylko część z działań, które niszczą pustynne populacje ssaków. Mimo że obszary suche mogą wyglądać na opuszczone, często są miejscem występowania skomplikowanych i podatnych na destabilizację ekosystemów, w których ssaki odgrywają kluczową rolę.

Niektóre ssaki kopią nory lub szukają pożywienia pod ziemią, wprowadzając materiał organiczny pod powierzchnię, co przyczynia się do użyźniania gleby. Wiele zwierząt roślinożernych utrzymuje przy życiu gatunki roślin, zjadając ich liście i rozprzestrzeniając nasiona.

"Najbardziej znaczący efekt mają zmiany warunków, takie jak zaburzenie struktury występujących gatunków roślin" – podkreśliła Chillo.

Badacze odkryli m.in., że "stare pożary", czyli takie, które wystąpiły przynajmniej rok wcześniej, są gorsze w skutkach niż niedawne pożary, które jedynie niszczą nowe rodzaje wegetacji na strawionych przez ogień terenach. Nowe gatunki roślin mogą być bardziej szkodliwe dla pustynnych ssaków niż nieobecność roślin w ogóle.

Okazuje się też, że umiarkowany wypas trzody nie ma tak zgubnego wpływu na różnorodność biologiczną obszarów suchych. "To otwiera nowe pole do badań" – uważa Chillo.

Naukowcy mają nadzieję, że uda im się orzec, jak ludzie mogą korzystać z terenów pustynnych, takich jak np. pustynia Monte w Argentynie, bez znacznej szkody dla miejscowych ssaków. (PAP)