19.04.2024
15.09.2012 aktualizacja 15.09.2012

Mrówki mają nadzwyczajny węch

PAP © 2012 / Tomasz Wojtasik PAP © 2012 / Tomasz Wojtasik

Mrówki mają cztery do pięciu razy więcej receptorów węchu niż większość pozostałych owadów - ustalili badacze. Zdaniem naukowców ta cecha mrówek odgrywa ważną rolę w ich życiu społecznym.

Geny mrówek wytwarzają około 400 różnych białek będących receptorami zapachów. Dla porównania, jedwabniki mają 52, muszki owocówki – 61, komary – od 74 do 158, a pszczoły – 174.

Zespół pod kierunkiem Lawrence\'a Zwiebela z Vanderbilt University w USA badał genomy dwóch gatunków mrówek - Camponotus floridanus i Harpegnathos saltator. Ich genomy zostały zsekwencjonowane w 2010 r.

Oba gatunki znacznie różnią się od siebie. C. floridanus tworzy liczne kolonie z żyjącą długo królową na czele, która jako jedyna składa zapłodnione jaja. Kiedy umiera królowa, ginie również kolonia. Z kolei H. saltator żyje w dużo mniejszych grupach. Różnice między robotnicami a królową nie są wśród nich aż tak duże. Co więcej, niektóre robotnice mogą kopulować i składać zapłodnione jaja.

System węchowy większości owadów utworzony jest z trzech rodzajów receptorów – zapachowych, smakowych i – odkrytych niedawno – receptorów substancji toksycznych.

Okazuje się, że mrówki mają najwięcej receptorów zapachowych. Pozostałe zbliżone są liczbą do podobnych receptorów u innych owadów.

"Kiedy byłem studentem, marzyliśmy, żeby odkryć geny odpowiadające za życie społeczne mrówek. Musiało minąć 30 lat, ale w końcu dotarliśmy do punktu, kiedy możemy zaczynać takie badania" – opisuje Zwiebel.

Artykuł opublikowano na łamach pisma "Public Library of Sciences. Genetics".(PAP)