24.04.2024
12.10.2012 aktualizacja 12.10.2012

Zbyt mało azotu w glebie zmniejsza zdolność roślin do gromadzenia CO2

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zdolność roślin do absorbowania dwutlenku węgla z atmosfery może być przeceniana, a wszystko przez ograniczoną żyzność gleb - uważają naukowcy z amerykańskiego University of Minnesota.

Wyniki badania, którego opis opublikowano w magazynie "Nature Climate Change", pokazują, że nawet jeśli rośliny absorbują duże ilości dwutlenku węgla i mogą skorzystać na jego dużym stężeniu, to nie dostają z gleby wystarczających ilości składników odżywczych, aby związać go tyle, ile szacowali wcześniej naukowcy - poinformował serwis EurekAlert.

Absorbowanie przez rośliny CO2 jest ważnym czynnikiem łagodzącym skutki emisji gazów cieplarnianych.

Amerykańskie badanie, jedno z trzech tego typu długofalowych eksperymentów na świecie, bazuje na 13-letnich badaniach w uniwersyteckim rezerwacie Cedar Creek Ecosystem Science Reserve. Prof. Peter Reich i prof. Sarah Hobbie monitorowali tam 300 poletek z bylinami uprawianymi przy zróżnicowanym stężeniu dwutlenku węgla i zawartości azotu w glebie.

"Zamiast budować machinę czasu i porównywać jak ekosystemy będą zachowywały się w 2070 roku - co jest dość trudne - stworzyliśmy atmosferę z tamtych czasów nad naszymi poletkami" - powiedział Reich.

Wyniki sugerują, że ograniczona żyzność, typowa dla większości gleb, znacznie zmniejsza zdolność roślin do wychwytywania CO2 z atmosfery. "Oczywiście, lepiej gdyby istniały dane dotyczące podobnych eksperymentów, wykonanych w lasach tropikalnych, lasach strefy umiarkowanej i w tundrze, aby porównać ich wyniki z naszymi. Jednak takie dane nie istnieją, więc nasze wnioski mogą odegrać ważną rolę w podejmowaniu tego tematu w odniesieniu do ekosystemów na całym świecie" - zaznaczył prof. Reich. (PAP)