20.04.2024
19.10.2012 aktualizacja 19.10.2012

Meteoryt dostarczył informacji o Marsie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Naukowcy zbadali meteoryt pochodzący z Marsa, który spadł kilkanaście miesięcy temu na pustyni w Maroku. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie „Science”.

Meteoryt Tissint spadł w Maroku 14 miesięcy temu. Okazało się, że pochodzi z Marsa. Jego zbadanie było istotne, gdyż to dopiero piąty marsjański meteoryt, którego upadek na Ziemię udało się zaobserwować. Co więcej, meteoryt wydobyto w zaledwie kilka miesięcy po upadku.

Meteoryt został zbadany przez międzynarodowy zespół naukowców, którym kierowała Hasnaa Chennaoui Aoudjehane z Uniwersytetu Hassana II w Casablance w Maroku oraz z UPMC w Paryżu we Francji. Naukowcy badali m.in. własności gazów znalezionych we wnętrzu meteorytu, porównując je z próbkami marsjańskiej atmosfery pobranymi przez lądownik Viking w 1976 roku.

Wyniki badań wskazują, że historia meteorytu rozpoczęła się prawdopodobnie 600 milionów lat temu. Był wtedy typową skałą wulkaniczną na powierzchni Marsa. Gdy w planetę uderzyła asteroida, spowodowało to wyrzucenie kamienia w kosmos. Meteoryt Tissint ma własności podobne do innych tego rodzaju meteorytów marsjańskich, co sugeruje, że ich wyrzucenie nastąpiło w trakcie tego samego uderzenia asteroidy.

Według szacunków badaczy, w okresie od 700 tysięcy do miliona lat kamień podróżował w przestrzeni kosmicznej, aż w czerwcu 2011 roku wszedł w ziemską atmosferę.

Dane wskazują także na udział wody w kształtowaniu warunków pogodowych na powierzchni Marsa w okresie gdy skała znajdowała się na Czerwonej Planecie – czyli że w przeszłości w przedziale kilkuset milionów lat na Marsie występowała woda. Naukowcy zastrzegają jednak, że uzyskane wyniki nie dają przesłanek do hipotez o występowaniu w tym czasie jakichkolwiek form życia na Marsie. (PAP)