29.03.2024
30.10.2012 aktualizacja 30.10.2012

Wysokobiałkowa dieta niezbyt dobra dla kociąt

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Choć kocięta najchętniej odżywiałyby się kurczakiem i łososiem, to wysokobiałkowa dieta nie jest dla nich zbyt dobra, przynajmniej jeśli brać pod uwagę ilość bakterii w jelitach - wynika z badania przeprowadzonego na University of Illinois.

Kocięta karmione produktami o dużej zawartości białka i niskiej zawartości węglowodanów mają niższe poziomy pożytecznych bakterii w jelitach, niż te, które mają bardziej zbilansowaną dietę.

Wiele nowych karm dla kotów jest opisywanych jako stworzone na miarę kociej natury drapieżnika. "Obecnie zalecanych jest wiele diet, wszystkie naturalne, o wysokiej zawartości białka i tłuszczu, ale niewielkiej błonnika i węglowodanów" - powiedziała współautorka badania Kelly Swanson.

Niestety, nie do końca jest jasne, czy wysokobiałkowa dieta jest dla kotów właściwa.

Dla sprawdzenia, jak dieta wpływa na bakterie jelitowe, osiem kotów jadło albo wysokobiałkowe i niskowęglowodanowe pożywienie, albo zbilansowane. Jeśli koty się rozmnożyły, to kociaki karmiono w taki sam sposób jak matki.

Przy odstawieniu od matki, a także po czterech i ośmiu tygodniach po, badacze zbadali DNA bakterii w kocich odchodach. Kociaki karmione wysokobiałkowym pożywieniem miały wyższy poziom bakterii przetwarzających białko, a tymczasem osobniki na zbilansowanej diecie - wyższy poziom bakterii odpowiedzialnych za węglowodany.

Co zaskakujące, kociaki spożywające więcej węglowodanów miały wyższy poziom pożytecznych bakterii z rodzaju Bifidobacterium. Niski poziom tych bakterii może u ludzi skutkować zespołem jelita drażliwego. Te same koty miały wyższy poziom bakterii Lactobacillus, które mogą odgrywać rolę w regulowaniu poziomu cholesterolu i apetytu.

Mikroorganizmy znalezione w kocich jelitach nie różniły się znacznie od ludzkich, co może świadczyć o tym, że specyficzna dieta może mieć podobne efekty u różnych gatunków.

Wyniki opublikowano w magazynie "British Journal of Nutrition". (PAP)