Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
05.11.2012 aktualizacja 05.11.2012

Uniwersytet Warszawski najbardziej medialną polską uczelnią

PAP © 2012 / Wojciech Pacewicz PAP © 2012 / Wojciech Pacewicz

Uniwersytet Warszawski jest najbardziej medialną polską uczelnią. W poprzednim roku akademickim poświęcono mu ponad 44 tys. publikacji - wynika z analizy agencji „Press-Service Monitoring Mediów”. Zwycięzcami poszczególnych kategoriach zestawienia okazały się: Szkoła Główna Handlowa, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego i Politechnika Warszawska.

Agencja informacyjna „Press-Service Monitoring Mediów” zbadała, którym uniwersytetom klasycznym, przyrodniczym, uczelniom ekonomicznym i technicznym media poświęcają najwięcej uwagi.

„W dalszym ciągu to uniwersytety klasyczne są tym typem uczelni, które najbardziej przyciągają uwagę mediów. Pomimo licznych głosów mówiących o niedoborze inżynierów na polskim rynku pracy, uczelnie techniczne przegrywają z uniwersytetami. Najbardziej medialną szkołą wyższą w Polsce, niezależnie od kategorii, jest Uniwersytet Warszawski” – informuje "Press-Service”.

W minionym roku akademickim (od 1 października 2011 do 30 września 2012) na temat UW pojawiło się ponad 44 tys. publikacji. W poprzednim rankingu publikowanym w marcu, UW również zajmował pierwszą pozycję, ale zanotował wówczas niecałe 34 tys. publikacji.

W klasyfikacji uniwersytetów klasycznych – w porównaniu do poprzedniego rankingu – UW powiększył przewagę na Uniwersytetem Jagiellońskim. Krakowska uczelnia uzyskała blisko 30 tysięcy publikacji. Trzecią pozycję – z 20 tysiącami - utrzymał Uniwersytet Śląski, do którego bardzo zbliżył się poznański Uniwersytet Adama Mickiewicza. Piąta lokata należy do lubelskiego Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie (ponad 15 tys. publikacji), który zdystansował Uniwersytet Wrocławski.

Najbardziej medialną uczelnią ekonomiczną w kraju jest Szkoła Główna Handlowa. Liczba informacji na jej temat jest kilkukrotnie większa niż o innych publicznych szkołach wyższych tego typu i sięga ponad 15 tysięcy.

„Pierwsze miejsce w medialnym rankingu uczelni jest odzwierciedleniem prestiżu szkoły, która wielokrotnie, przy najróżniejszych okazjach, jest przywoływana w środkach masowego przekazu. Dziennikarze piszą nie tylko o działalności edukacyjnej SGH, ale i wzmiankują jej nazwę, cytując naukowców, czy pisząc o wynikach ich badań. Wiele z artykułów dotyczy studentów i juwenaliów” – czytamy w komunikacie agencji „Press-Service Monitoring Mediów”.

Drugi w zestawieniu uczelni ekonomicznych Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, zanotował ich 3,8 tys., zaledwie o kilkadziesiąt więcej w porównaniu do Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Poza podium znalazły się Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach (2,9 tys.) i Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu (2,7 tys.).

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego po raz drugi z rzędu okazała się zwycięzcą medialnego rankingu w kategorii uczelni przyrodniczych, uzyskując prawie 7 tys. publikacji. W porównaniu do wyników badania ogłoszonych w marcu br. odnotowała poważny wzrost liczby publikacji – o 37 proc.

Drugą pozycję zajął Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu z blisko 3 tys. publikacji, a kolejne Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. Na pozostałych pozycjach znalazły się: Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie i Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy.

Najczęściej występującą w mediach nazwą uczelni technicznej jest Politechnika Warszawska. W ciągu ubiegłego roku akademickiego pojawiło się na jej temat aż 34 tys. publikacji. Jest więc drugą - po Uniwersytecie Warszawskim - najczęściej przytaczaną przez dziennikarzy nazwą szkoły wyższej w Polsce.

"Należy mieć świadomość, że duża przewaga nad resztą stawki wynika z zaangażowania w sport. Jej nazwa często pojawia się przy okazji doniesień na temat zespołu koszykarskiego AZS Politechnika Warszawska występującego w Tauron Basket Lidze oraz siatkarskiego o identycznej nazwie, rywalizującego w PlusLidze. Ten przykład pokazuje, że inwestycja w sport może przynosić naprawdę znaczące medialne korzyści. Nie ulega wątpliwości, że to zaangażowanie wpływa na wizerunek oraz samą świadomość marki uczelni" - czytamy w komunikacie "Press-Service".

Za Politechniką Warszawską znalazła się krakowska Akademia Górniczo-Hutnicza z wynikiem 19 tys. tekstów. Jest to o 52 proc. więcej niż przy okazji marcowego zestawienia.

Podium uzupełniła Politechnika Wrocławska (14 tys.), a w pierwszej piątce znalazły się również: Politechnika Śląska i Politechnika Gdańska.

Najwięcej informacji w minionym roku akademickim pojawiło się na temat uniwersytetów klasycznych - łącznie 247 tys. tekstów. Informacje o szkołach wyższych o profilu technicznym znalazły się w mediach 141 tys. razy. Z kolei 28 tys. artykułów poświęcono uczelniom ekonomicznym, a przyrodniczym 18 tys. tekstów.

W zestawieniu podliczono liczbę publikacji medialnych na temat polskich uczelni pojawiających się między 1 października 2011 a 30 września 2012. Badanie przeprowadzono na podstawie monitoringu prasy, internetu, radia i telewizji.

PAP – Nauka w Polsce

ekr/ ula/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024