23.04.2024
07.11.2012 aktualizacja 07.11.2012

Rosnące temperatury sprawiają, że najbardziej kurczą się organizmy wodne

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Globalne ocieplenie powoduje, że przedstawiciele wodnych gatunków kurczą się bardziej niż mieszkańcy lądu - odkryli naukowcy z Queen Mary, University of London i University of Liverpool.

Wyniki badania opublikowanego w magazynie "Proceedings of the National Academy of Sciences" (PNAS) wskazują, że morskie i słodkowodne gatunki są nieproporcjonalnie bardziej dotknięte ociepleniem klimatu. Może mieć to implikacje dla wodnych sieci troficznych i produkcji żywności.

Badacze porównali rozmiary 169 dorosłych organizmów lądowych, słodkowodnych i morskich poddanych różnym temperaturom, podczas największego badania tego typu - podał serwis EurekAlert.

"Wodne zwierzęta kurczą się 10 razy bardziej niż gatunki lądowe wielkości dużego owada lub małej ryby. Podczas gdy zwierzęta wodne zmniejszają swój rozmiar o 5 proc. na każdy kolejny stopień Celsjusza, podobnej wielkości gatunki lądowe zmniejszają się średnio o zaledwie 0,5 proc." - powiedział współautor badania dr Andrew Hirst z Queen Mary, University of London.

Badanie pokazuje, że najbardziej prawdopodobną przyczyną takiej różnicy może być mniejsza dostępność tlenu w wodzie niż w powietrzu. Rosnące temperatury zwiększają potrzebę pobierania tlenu u wszystkich organizmów, ale gatunki wodne mają większe trudności w zaspokojeniu tego zapotrzebowania.

"Zwiększone zapotrzebowanie na tlen w wyższych temperaturach powoduje, że wodne gatunki mają mniej możliwości. Redukcja rozmiaru, kiedy osiągają dojrzałość, jest ich sposobem na zbilansowanie zapotrzebowania i dostępnych zasobów tlenu" - wyjaśnił współautor badania dr David Atkinson z University of Liverpool.

"Ryby i inne wodne organizmy są źródłem przynajmniej 15 proc. białka zwierzęcego w diecie 3 miliardów ludzi. Nasze badanie pokazuje, jak ważne jest zrozumienie wpływu globalnego ocieplenia na gatunki z oceanów, jezior i rzek" - podkreślił główny autor badania dr Jack Forster z Queen Mary, University of London. (PAP)