28.03.2024
10.11.2012 aktualizacja 10.11.2012

Zaćmienie Słońca ze społecznościowym projektem GLORIA

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Całkowite zaćmienie Słońca w Australii nastąpi 13 listopada wieczorem polskiego czasu. Zjawisko będzie można obejrzeć dzięki internetowej transmisji na żywo, zorganizowanej przez projekt GLORIA – poinformował w czwartkowym komunikacie Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.

W ramach projektu przygotowano także propozycje dedykowanych zajęć dla uczniów szkół średnich.

13 listopada nastąpi całkowite zaćmienie Słońca. Pas zaćmienia będzie przebiegać początkowo przez Australię, a potem przesunie się na Ocean Spokojny. Najgłębsze zaćmienie nastąpi o godzinie 23.11 polskiego czasu – faza całkowita potrwa ponad 4 minuty.

Tak długie zakrycie Słońca przez tarczę Księżyca będzie jednak widoczne jedynie na południowych obszarach Oceanu Spokojnego. Zjawisko obserwowane z północno-wschodnich krańców Australii potrwa ponad dwie minuty i nastąpi około 21.39 polskiego czasu.

W ramach społecznościowego projektu naukowego GLORIA (GLObal Robotic-telescopes Inteligent Array) do Australii wysłana zostanie ekspedycja, która przeprowadzi obserwacje zjawiska za pomocą teleskopów słonecznych i kamer cyfrowych. Transmisja na żywo ma zostać udostępniona wszystkim zainteresowanym odbiorcom. W Polsce transmisję będzie można oglądać m.in. za pośrednictwem serwera Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.

GLORIA jest międzynarodowym projektem kierowanym przez Universidad Politechnica de Madrid. Udział bierze w nim 13 instytucji z 8 państw, w tym Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, reprezentujący nasz kraj.

Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, wspólnie z Narodowym Centrum Badań Jądrowych oraz Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, realizuje projekt badawczy „Pi of the Sky”, który dysponuje automatycznymi teleskopami. Wejdą one w skład sieci 17 automatycznych teleskopów obserwujących zaćmienie Słońca. Koordynatorem polskiej części projektu jest Aleksander Filip Żarnecki z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Transmisja na żywo dostępna będzie na stronie internetowej http://live.gloria-project.eu. Dodatkowe materiały dydaktyczne dla szkół znajdują się na stronie http://hep.fuw.edu.pl/gloria/eclipse2012.html. Z kolei więcej informacji o finansowanym przez Unię Europejską projekcie GLORIA można znaleźć pod adresem http://www.gloria-project.eu/pl.

cza/ krf/