Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
22.11.2012 aktualizacja 22.11.2012

Pies słyszy komendę "przynieś piłkę" inaczej niż człowiek

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Psy mają umiejętność uczenia się nazw obiektów, ale skupiają się przy tym na innych właściwościach niż ludzie - wskazują nowe badania.

Kiedy dzieci uczą się nazw przedmiotów, skupiają się na ich kształcie. Oznacza to, że kiedy dziecko dowie się, że piłka tenisowa nazywana jest piłką, szybko orientuje się, że słowo to dotyczy także piłek plażowych, piłek do koszykówki i piłek golfowych.

Jednak dzieci nie zakładają, że pluszowy miś jest piłką tylko dlatego, że jest zrobiony z identycznego materiału, co piłka tenisowa. Nie będą też nazywały niczego piłką ze względu na to, że jest tego samego rozmiaru, co piłki, które znają - podał serwis LiveScience.

Badacze z University of Lincoln (W. Brytania) zamierzali sprawdzić, czy u psów również działają podobne mechanizmy. Istnieje wiele dowodów na to, że psy uczą się słów - w 2004 roku magazyn \"Science\" opisywał przypadek psa Rico rasy border collie, który rozumiał ponoć 200 prostych wyrazów. Inni przedstawiciele tej rasy mieli podobne talenty.

Nie było jednak jasne, czy psy rozumieją słowa w podobny sposób jak ludzie. Aby się tego dowiedzieć, badacz Emile van der Zee i jego koledzy z University of Lincoln pracowali z pięcioletnim collie o imieniu Gable. Przygotowali przedmioty odmiennych kształtów z różnych materiałów i uczyli Gable\\'a abstrakcyjnego słowa \"dax\" na opisanie ich.

Naukowcy zanotowali, że kiedy pies został poproszony o przyniesienie określonego obiektu, generalizował na podstawie rozmiaru. Kiedy miał wybór między obiektem w rozmiarze \"daksa\" a większym przedmiotem, na komendę \"przynieś daksa\" przynosił za każdym razem obiekt zbliżony wielkością do \"daksa\", nie skupiając się na kształcie ani tkaninie.

W drugim eksperymencie pies miał wybierać między obiektem o kształcie przypominającym żądany przedmiot i obiektem tego samego rozmiaru co ten przedmiot. Człowiek wybrałby podobny kształt, ale Gable podejmował decyzje na podstawie rozmiaru.

Z kolei po kilku miesiącach Gable zaczął wiązać słowo określające obiekt bardziej z materiałem, z którego był wykonany, niż z rozmiarem - skonstatowali naukowcy. Niewątpliwie mechanizmy nauki słów działają u psów inaczej niż u ludzi - napisali badacze w magazynie \"PLoS ONE\".

\"Dla nas liczy się kształt, dla psa liczy się bardziej rozmiar i tekstura - napisali naukowcy. - To badanie jako pierwsze wskazuje, że istnieje różnica w pojmowaniu słów u psów i ludzi\". (PAP)

mrt/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024