23.04.2024
15.12.2012 aktualizacja 15.12.2012

Termity są skuteczne w poszukiwaniach złota

W termitierach stojących na złotonośnych terenach w Australii Zachodniej można znaleźć ślady złota. Zawartość kruszcu w kopcu jest wyraźnym sygnałem jego obecności również pod ziemią - czytamy na stronie australijskiej agendy CSIRO.

W mrowiskach i termitierach można znaleźć dowody na to, że głęboko pod nimi, w ziemi, znajdują się większe zasoby złota - twierdzą naukowcy pracujący dla australijskiej agendy rządowej finansującej badania naukowe, Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation.

Dowody na potwierdzenie tej tezy opublikowano w "PLoS ONE" i "Geochemistry: Exploration, Environment, Analysis". Opisano tam wyniki badań zawartości kopców termitów, znajdujących się na terenach złotonośnych w Australii Zachodniej. Termitiery zawierały duże stężenia złota, co - zdaniem naukowców - sygnalizuje jego obfitość w ziemi bezpośrednio pod kopcem.

"Coraz trudniej jest natknąć się na nowe złoża złota i innych minerałów, gdyż coraz większą część krajobrazu Australii pokrywa warstwa materiału pochodzącego z erozji, który maskuje to, co znajduje się głębiej pod spodem" - opowiada entomolog z CSIRO, dr Aaron Stewart.

Właśnie przez te warstwy materii przedostają się termity i mrówki, wynosząc na powierzchnię śladowe ilości cennej zawartości gleby. Owady te wynoszą ze sobą drobiny zawierające złoto z warstwy znajdującej się wokół złoża właściwego, i skutecznie je gromadzą w kopcach - opowiada dr Stewart.

Jak tłumaczy Stewart, złoto można też znaleźć w ciałach termitów, a zwłaszcza w ich układach wydalniczych. "W organizmach owadów metale z reguły się nie kumulują. Raczej są z nich usuwane w aktywny sposób. Efektem tego procesu są drobiny podobne do kamieni nerkowych u ludzi. To ważne odkrycie. Te wydzieliny są siłą napędową procesu redystrybucji metali blisko powierzchni ziemi" - podkreśla badacz.

"Najnowsze badania świadczą o tym, że kopce termitów i małych mrówek - na zewnątrz dość niepozorne, mogą być w poszukiwaniach złota tak samo cenne, jak ogromne, afrykańskie kopce, mające nawet po kilka metrów wysokości" - dodał australijski badacz.

Złoża mineralne przynoszą australijskiemu eksportowi nawet 86,7 mld dolarów australijskich. Utrzymanie wydobycia kruszcu na stałym poziomie wymaga systematycznych, nowych odkryć. Jednak 150-letnia historia wydobycia oznacza, że większość płytko położonych złóż złota i minerałów jest już znana. Poszukiwania na większych głębokościach wymagają użycia nowych narzędzi.

Metody tradycyjne - najczęściej wiercenia - są drogie i nie zawsze skuteczne. Niewykluczone, że badania entomologów zainspirują sektor wydobywczy do sięgnięcia po nową, opłacalną i ekologiczną metodę poszukiwań z wykorzystaniem owadów. (PAP)