19.04.2024
19.12.2012 aktualizacja 19.12.2012

Rezusy nie słyszą rytmu w muzyce

Rezusy nie potrafią wyróżnić w muzyce regularności, czyli rytmu - udowodnili naukowcy z Holandii i Meksyku. Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie naukowym "PLoS ONE".

Badacze z Uniwersytetu w Amsterdamie (Holandia) i Uniwersytetu w Meksyku (Meksyk) doszli do takich wniosków na podstawie pomiarów sygnałów elektrycznych z mózgach

rezusów, wąskonosych małp z rodziny makakowatych.

Eksperymenty te wykazały, że rezusy nie są zdolne do odczuwania rytmu w muzyce, choć są w stanie rozpoznać pojedyncze grupy rytmiczne, związane z długością trwania

poszczególnych dźwięków.

Wyniki te potwierdzają teorię, która zakłada, że poczucie rytmu to umiejętność poznawcza unikalna dla ludzi i nielicznych gatunków ptaków oraz ssaków z wyłączeniem

nieczłekokształtnych małp naczelnych. Ludzie, w tym noworodki, są w stanie usłyszeć regularny rytm w muzyce i wiedzą, kiedy tempo zwalnia lub przyspiesza, dzięki czemu

posiadają zdolność do wykonywania takich czynności, jak taniec i wspólne wygrywanie melodii. Umiejętność ta jest wrodzona i nie można się jej nauczyć.

Najnowsza praca pozostaje w zgodzie z hipotezą, która zakłada, że tylko zwierzęta umiejące naśladować dźwięki posiadają zdolność do wyczuwania rytmu.

Nieczłekokształtne małpy naczelne zatraciły tę umiejętność, bądź dysponują nią w bardzo ograniczonym stopniu. (PAP)