25.04.2024
22.12.2012 aktualizacja 22.12.2012

Koty wiedzą, co dla nich najlepsze

Choć właściciele kotów często robią wiele, by dogodzić gustom swoich pupili i zadbać o ich zdrowie, badania pokazują, że zwierzęta te same dobrze wiedzą, ile czego powinny zjeść, by zapewnić sobie odpowiednią ilość białka, węglowodanów, tłuszczów i makroelementów - czytamy w „Journal of Comparative Physiology B”.

Badania przeprowadzone zostały przez naukowców z Waltham Centre for Pet Nutrition we współpracy z Uniwersytetem Sydney i Uniwersytetem Massey w Nowej Zelandii. Podczas serii eksperymentów kotom podawano zestawy zawierające różne kombinacje suchej karmy (zawierającej więcej węglowodanów) i karmy mokrej (zawierającej więcej białka i tłuszczu).

W trzydniowych cyklach różne rodzaje pokarmów podawane były jednocześnie lub w kombinacji dwóch rodzajów (porcja karmy suchej i mokrej). Okazało się, że w każdym cyklu poziom makroelementów, białka, węglowodanów i tłuszczu utrzymywał się na tym samym poziomie, co oznacza, że koty dokonywały selekcji.

Co więcej, ilość spożywanych przez koty składników pokarmowych była zgodna z danymi z analizy opublikowanej w ubiegłym roku, według której w kociej diecie 52 proc. dziennego spożycia kalorii powinno pochodzić z białka, 36 proc. z tłuszczu, a 12 proc. z węglowodanów.(PAP)