19.04.2024
23.12.2012 aktualizacja 23.12.2012

Grzyb przeskakuje z żab na raki

Raki okazały się wrażliwe na ten sam gatunek grzyba, który zabija płazy na całym świecie - informuje \'New Scientist".

Zespół Taegan McMahon z University of South Florida w Tampa odkrył zainfekowane raki podczas badań terenowych w Louisianie i Colorado. Około 29 proc. skorupiaków było nosicielami grzyba Batrachochytrium dendrobatidis. Badania laboratoryjne wykazały, że raki mogą ulegać zakażeniu i ginąć - wcześniej uważano, że grzyb zabija jedynie płazy.

Wydaje się, że to właśnie dzięki rakom choroba może się rozprzestrzeniać nawet wówczas, gdy wymrą wszystkie płazy na danym obszarze. Zainfekowane raki mogą przenosić chorobę na kijanki.

Co gorsza, zabójcze mogą być same substancje chemiczne wytwarzane przez Batrachochytrium dendrobatidis. Raki wystawione na działanie wody, z której odfiltrowano grzyba, ginęły. Zdaniem McMahon rozpowszechnienie raków na całym świecie może tłumaczyć wszechobecność grzyba. Nie wyklucza, że jego nosicielami mogą być również inne bezkręgowce. Zespół z Florydy bada tę możliwość i pracuje nad sposobami ograniczenia rozprzestrzeniania się toksyny. (PAP)