20.04.2024
12.01.2013 aktualizacja 12.01.2013

Europejski teleskop pracujący w kosmosie sfotografował groźną planetoidę

Obserwatorium orbitalne Herschel wykonało nowe obserwacje asteroidy Apophis. Dane wskazują, że planetoida jest większa niż szacowano, ale gorzej odbija światło – informuje Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).

Planetoida (99942) Apophis jest często opisywana przez media od momentu jej odkrycia w 2004 roku i ówczesnych obliczeń wskazujących, że w kwietniu 2029 roku może uderzyć w Ziemię z prawdopodobieństwem 2,7 proc.

Późniejsze obserwacje i obliczenia wykluczyły jednak możliwość zderzenia, ale planetoida przeleci 36 tysięcy kilometrów od powierzchni naszej planety, czyli bliżej niż orbity satelitów geostacjonarnych. Apophis powróci w okolice Ziemi ponownie w 2036 roku, ale nie wiadomo dokładnie, na ile zbliży się wtedy do naszej rodzimej planety. Lepsze poznanie jej parametrów fizycznych jest kluczowe dla dokładniejszych obliczeń.

Działający w kosmosie teleskop Herschela obserwował planetoidę przez dwie godziny, na kilka dni przed jej zbliżeniem się do Ziemi na odległość 14,5 miliona kilometrów (które nastąpiło 9 stycznia).

"Apophis to dopiero druga planetoida bliska Ziemi obserwowana przez teleskop Herschela i najszybciej poruszający się obiekt śledzony przez teleskop kosmiczny – asteroida poruszała się w polu widzenia teleskopu z tempem 205 sekund łuku na godzinę" - tłumaczył Laurence O\'Rourke, kierownik projektu obserwacyjnego MACH 11 z Europejskiego Centrum Astronomii Kosmicznej koło Madrytu w Hiszpanii (ESAC - European Space Astronomy Centre).

Obserwacje Herschela w różnych zakresach fal podczerwonych, razem z danymi z zakresu widzialnego, pomogły w lepszym ustaleniu parametrów planetoidy Apophis. Do tej pory szacowano jej średnicę na 270 metrów, z dokładnością do 60 metrów). Nowe obserwacje dały wynik 325 metrów, z dokładnością do 15 metrów.

"20 proc. wzrost średnicy, z 270 do 325 m, oznacza 75 proc. wzrost objętości lub masy planetoidy" - powiedział Thomas Mueller z Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics w Garching w Niemczech, który kierował zespołem analizującym dane.

Udało się także ustalić nową wartość albedo planetoidy, które wynosi 0,23. Oznacza to, że jej powierzchnia odbija 23 proc. światła słonecznego, a reszta jest absorbowana i rozgrzewa obiekt. Wcześniej szacowano albedo na 0,33. Znajomość wartości albedo pozwala lepiej przewidzieć ewolucję orbity obiektu, bowiem na skutek tzw. efektu Jarkowskiego, cykl chłodzenia i nagrzewania małego, obracającego się ciała i jego zmiany odległości od Słońca, mają wpływ na długoterminowe zmiany orbity. (PAP)