28.03.2024
21.01.2013 aktualizacja 21.01.2013

W Warszawie odbędą się warsztaty nt. współpracy polskiego przemysłu z ESO

We wtorek odbędą się w Warszawie warsztaty dla polskich przedsiębiorstw dotyczące możliwości współpracy z jedną z największych europejskich organizacji badawczych – Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO). Będzie mowa m.in. o potrzebach projektu E-ELT, którego budżet przekracza miliard euro.

Nowoczesne instrumenty naukowe, takie jak teleskopy i detektory astronomiczne, to złożone urządzenia, które muszą być zaprojektowane przez inżynierów i naukowców oraz wyprodukowane przez firmy przemysłowe i instytuty naukowo-techniczne. Instrumenty te działają w obserwatoriach astronomicznych, które są wielkimi kompleksami naukowymi, wymagającymi do codziennej działalności odpowiedniej infrastruktury i wyposażenia.

W ramach "Warsztatów ESO dla Przemysłu", które odbędą się 22 stycznia w Warszawie, szefowie departamentów ESO odpowiedzialnych za kontakty z firmami, przetargi i technologie, powiedzą, jakie są potrzeby i oczekiwania ESO w stosunku do przedsiębiorstw oraz opiszą możliwości współpracy w projektach technologicznych. Warsztaty zostały zorganizowane przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Centrum Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie (CAMK PAN).

"Zainteresowanie przedsiębiorców jest duże. Na warsztaty otrzymaliśmy zgłoszenia od przedstawicieli firm z różnych branż, a w szczególności z sektorów nowoczesnych technologii, a także od politechnik. Będą również przedstawiciele instytucji i agencji rządowych" - powiedział prof. Marek Sarna, dyrektor Centrum Astronomicznego im. M. Kopernika PAN w Warszawie.

Jednym z najnowszych projektów ESO jest budowa teleskopu optycznego o wielkości połowy stadionu piłkarskiego. Ogromnie Wielki Teleskop Europejski (E-ELT) ma mieć prawie 40 metrów średnicy i gdy zostanie wybudowany, będzie największym tego rodzaju instrumentem na świecie.

"Projekt E-ELT jest wielkim wyzwaniem. Budowa powinna rozpocząć się w dalszej części tego roku i potrwa ponad dekadę. Wkład od nowoczesnego przemysłu krajów członkowskich ESO będzie potrzebny na wielu polach" - wyjaśnia Alistair McPherson, kierownik projektu E-ELT, który będzie jednym z prelegentów podczas warsztatów w Warszawie.

Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) to organizacja zrzeszająca kilkanaście państw, w tym główne kraje Unii Europejskiej. Ma wielkie obserwatoria w Ameryce Południowej, których zadaniem jest prowadzenie obserwacji Wszechświata z powierzchni Ziemi. Organizacja zatrudnia inżynierów, techników, naukowców oraz współpracuje z przemysłem swoich krajów członkowskich.

"Jeżeli Polska zdecyduje się na przystąpienie do ESO, otworzy to drogę do najnowocześniejszych instrumentów i wiedzy w zakresie naziemnych obserwacji Wszechświata oraz da nowe możliwości współpracy polskim firmom z podmiotami zagranicznymi. Będą to korzyści nie tylko dla gospodarki, nauki i techniki, ale także krok niezbędny w cywilizacyjnym rozwoju naszego kraju" - ocenia prof. Bożena Czerny, prezes Polskiego Towarzystwa Astronomicznego.

W ubiegłym roku organizacja obchodziła 50. rocznicę swojego powstawania. Początkowo należało do niej tylko kilka krajów, ale stopniowo ewoluowała i powiększała grono państw członkowskich. Obecnie ESO jest jedną z głównych organizacji naukowo-badawczych w Europie.

"Wiele astronomicznych odkryć naukowych z czołowych stron gazet jest dokonywanych przy pomocy teleskopów ESO, na przykład z zakresu poszukiwań planet pozasłonecznych. O instrumentach i badaniach ESO można przeczytać na polskiej wersji witryny internetowej ESO, dostępnej pod adresem www.eso.org/public/poland" - dodaje Krzysztof Czart, polski koordynator Sieci Popularyzacji Nauki ESO.